Proiectul de act normativ iniţiat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEdC), care reglementează înfiinţarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar, a fost făcut „pe fugă şi fără o atentă analiză a posibilelor efecte”, declară Ovidiu Nistor, preşedintele executiv al Federaţiei Sindicatelor din Învăţămînt. El susţine că, în loc să se continue cu reglementarea proiectului de lege a învăţămîntului preuniversitar (aşa cum îşi doresc sindicaliştii), se încearcă înfiinţarea unei noi structuri, care ar trebui să apară în urma comasării prin fuziune a Consiliului Naţional pentru Curriculum, Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare (SNEE), Consiliului Naţional pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor şi Centrului Naţional de Excelenţă, pierzîndu-se astfel sume importante de bani, sume cheltuite în ultimii zece ani pentru ca instituţiile să devină funcţionale. Primele trei instituţiile menţionate au fost înfiinţate cu sprijin financiar de la Banca Mondială, aprox. zece milioane de dolari fiind utilizate pentru dotări şi formare de personal în ţară şi străinătate. De asemenea, alte peste 30 de milioane de dolari au fost alocate pentru producerea de manuale şcolare în perioada 1995-2002. „Ministerul face o mare greşeală managerială ca aceste instituţii să-şi piardă autonomia una faţă de alta şi să fie comasate într-un mamut, care să facă de toate şi să devină un al doilea minister. Sau, dacă nu este greşeală, este o formă de servire a interesului cine ştie cărui grup de «băieţi isteţi» din interiorul sau din afara instituţiei”, mai spune Nistor.
Aprobarea acestui proiect de act normativ ar fi o greşeală şi din punct de vedere ştiinţific, deoarece persoanele care elaborează programele, evaluează şi manualele, iar cei care ar trebui să evalueze, din exterior, procesul de învăţămînt sînt, în fapt, colegi cu cei de la curriculum şi manuale. “Asistăm astfel la cel mai interesant model de descentralizare instituţională, prin comasarea a patru structuri naţionale! Mai mult, noua instituţie înglobează Centrele de Excelenţă, care trebuiau să asigure stimularea tinerilor capabili de performanţe şi supradotaţi. Nici pînă în prezent, aceste centre nu s-au bucurat de prea multă susţinere financiară sau logistică. Nu avem nicio garanţie că, odată înghiţite de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar, se vor bucura de o atenţie specială din partea mai-marilor ministerului. Să nu ne mire că exodul absolvenţilor noştri peste graniţă va continua, ba chiar se va accentua”, susţine în continuare Ovidiu Nistor.
Istoria se repetă
Luarea în tăcere a deciziilor a devenit o practică a ministrului Hărdău. De asemenea, în replică, şi sindicaliştii s-au obişnuit să acuze. Astfel, Ovidiu Nistor acuză MEdC şi de faptul că nici partenerii sociali şi nici persoanele care lucrează direct în învăţămînt nu au fost consultaţi pentru eloborarea proiectului de act normativ. „Este evident că proiectul a fost iniţiat cu sfidarea partenerilor de dialog social, întrucît: după ce a încercat să treacă proiectul prin Consiliul Economic şi Social (fără succes întrucît nu există dovada consultării federaţiilor sindicale), ministerul l-a pus în două rînduri în dezbaterea Comisiei de Dialog Social (în 14 şi 28 februarie). De fiecare dată, proiectul a fost respins, la solicitarea sindicatelor, pe considerentul că nu este oportun a se lua o decizie în acest sens în prezent, în condiţiile în care sîntem în curs de elaborare a Legii învăţămîntului preuniversitar”, precizează preşedintele Federaţiei. Preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Învăţămînt declară însă că proiectul apare pe ordinea de zi a Consiliului Economic şi Social, chiar dacă în şedinţa de dialog social s-a discutat altceva.