Ministerul Educaţiei: sport în teorie şi nu în practică?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
La început de an școlar, Consiliul Național al Elevilor semnalează probleme „majore“

Ministerul Educaţiei: sport în teorie şi nu în practică?

Educație 30 Iulie 2017 / 16:50 1004 accesări

Ce probleme au, în fapt, elevii şi ce probleme pare că vrea să rezolve Ministerul Educaţiei? Este diferenţa dintre teorie şi practică, spun reprezentanţii Consiliului Național al Elevilor (CNE). Aceştia atrag atenția asupra unor inconveniente "majore" în preajma începutului anului școlar 2017 - 2018. Într-un comunicat de presă remis sâmbătă, CNE arată că, în contextul elaborării manualelor pentru clasa a V-a, ministrul Educației propune apariția manualului pentru educație fizică, fapt ce nu poate soluționa nicicum adevărata problemă a sportului în școlile din România. "Bazele sportive, sălile de sport și lipsa dotărilor sunt carențe majore ale sistemului de învățământ preuniversitar, ce își fac resimțite efectele negative asupra elevilor români - cei mai mulți nu consideră sportul o componentă a unui stil de viață sănătos, orele de sport au devenit facultative, implicit ineficiente, elevii nu sunt atrași să abordeze noi metode de practică sportivă, din cauza lipsei infrastructurii și a dotărilor necesare. Mai mult, majoritatea sălilor de sport nu pot fi folosite în perioada vacanțelor școlare, așa că nici măcar doritorii nu pot beneficia de oportunitate", susține Consiliul Național al Elevilor.

Potrivit sursei citate, Ministerul Educației propune drept soluție elaborarea unui manual pentru educație fizică, nicidecum plasarea accentului pe aspectul practic, pe modernizarea acestor spații, pe diversificarea ofertei școlare din punctul de vedere al practicii sportive. "Corelând situația și cu menținerea unor manuale desuete, neconcordate acumulării de competențe-cheie și adevăratelor nevoi și priorități ale elevilor din societatea modernă, este cât se poate de clar că tentativele ministerului rămân forme fără fond, menite a înșela opinia publică", mai spun elevii. Mai mult, am adăuga noi, greutatea ghiozdanelor este şi aşa mult prea mare, cu auxiliarele, caietele speciale şi alte asemenea acareturi. Să fie implicate şi zonele financiare aici?

În contextul Campionatelor Mondiale de Înot de la Budapesta, unde am avut şi noi câţiva reprezentanţi şi unde comentatorii străini ne plângeau de milă că ne antrenăm în gropi cu burete pentru săriturile în apă, necesitatea bazinelor şi, implicit, unor generaţii noi de sportivi, crescuţi încă de mici, devine evidentă. În România, la ora actuală, nu există niciun bazin care să corespundă standardelor europene sau care, măcar, să aibă platformele de sărituri suficient de late pentru ca sportivii noştri să poată repeta pentru sincron! Iar problema este endemică în toate sporturile.

Integrarea sportului încă de la grădiniţă a rămas doar o iniţiativă fără de răspuns.

În continuare, CNE acuză și lipsa de transparență din comunicarea cu reprezentanții Ministerului Educației, precum și nerespectarea unor principii democratice elementare: asumarea unui dialog social onest și pliat pe dezideratele participanților direct implicați în sfera educațională. „Așadar, considerăm că reprezentanții ministerului se concentrează în mod prioritar pe aspecte ce țin strict de formă, fără a putea interveni asupra hibelor ce marchează educația. Astfel, ne reconfirmăm poziția și atragem atenția asupra formării continue a profesorilor, asupra diversificării metodelor de predare și evaluare, asupra consolidării unor programe care să pună accent pe acumularea de competențe-cheie, cu adevărat utile în formarea profesională a elevului. Considerăm inadmisibile lipsa de transparență din spatele asumării unor astfel de decizii, întrunirea doar formală a comisiilor de lucru al căror scop, cel puțin aparent, este consultarea cu partenerii direct implicați în actul educațional, precum și comunicarea deficitară cu reprezentanții ministerului, care par a evita negocierile și discuțiile cu reprezentanții elevilor”, se mai arată în comunicat. CNE solicită Ministerului Educației să clarifice inconvenientele și să respecte principiile democratice pe care, la nivel declarativ, „le promovează cu vehemență, fără însă a le pune în practică”.



12