Printr-o motivare înaintată, ieri, Parlamentului de Ministerul Justiţiei, se arată că proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism se impune de urgenţă, avînd în vedere necesitatea implementării prevederilor Directivei Parlamentului European şi ale Consiliului Uniunii Europene privind prevenirea folosirii sistemului financiar în scopul spălării banilor şi al finanţării terorismului. Demersul Ministerului Justiţiei (MJ) se înscrie în procesul complex al alinierii cadrului legislativ românesc la cel comunitar, dar şi la recomandările făcute în cadrul misiunii de evaluare Moneyval cu ocazia celei de-a treia runde de evaluare din luna mai a acestui an. Termenul de transpunere a celor două directive menţionate în legislaţia naţională este 15 decembrie 2007, neexistînd derogări pentru statele nou intrate în Uniunea Europeană.
Avînd în vedere dezvoltarea economică din ultimii ani, a fost necesară o creştere a pragului de raportare a operaţiunilor în numerar şi a transferurilor externe, precum şi stabilirea unei metodologii de raportare a acestor tipuri de tranzacţii, aceasta cu atît mai mult, cu cît modalitatea actuală de raportare îngreunează activitatea curentă a entităţilor raportoare şi a constituit o critică constantă a sectorului privat, în special a sectorului bancar. Pentru modificarea proiectului, au avut loc consultări cu reprezentanţi ai Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, procurori din cadrul Parchetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, procurori din cadrul parchetelor de pe lîngă curţile de apel, au fost solicitate puncte de vedere cu privire la proiect către diferite instituţii, de exemplu, Banca Naţională a României.
Agenţii care comercializează bunuri de valoare mare, precum pietre sau metale preţioase sau lucrări de artă, şi agenţii de licitaţie intră, în orice caz, sub incidenţa acestei directive, în măsura în care plăţile li se fac în numerar în valoare de cel puţin 15.000 de euro. Pentru a asigura o monitorizare eficace a respectării directivei de către un astfel de grup extins potenţial de instituţii şi persoane, statele membre îşi pot concentra activităţile de monitorizare în special asupra acelor persoane fizice şi juridice care comercializează bunuri expuse unui risc relativ ridicat în ceea ce priveşte spălarea banilor sau finanţarea terorismului, în conformitate cu principiul supravegherii în funcţie de risc. De asemenea, Directiva face referiri la înmatricularea sau autorizarea caselor de schimb valutar, arătînd că un prestator de servicii pentru trusturi şi societăţi sau un cazinou, autorităţile competente trebuie să se asigure că persoanele care conduc sau vor conduce efectiv activitatea acestora şi beneficiarii efectivi ai lor sînt persoane competente şi potrivite.