Căile Ferate Române, cândva mândria unei Românii în care industria şi economia mergeau ca pe roate, a unei Românii care, pe lângă faptul că îşi plătise toate datoriile externe, reuşise să şi împrumute alte state cu sume consistente, au rămas astăzi de izbelişte, reprezentând cel mai păgubos domeniu al transporturilor din ultimul secol! Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), în subordinea căruia se află respectivele Căi, a făcut în aşa fel încât, în anii de prostie, dominaţie şi maşinaţiuni portocalii, să distrugă tot ce fusese construit cu sârg în mai multe decenii. Astfel, în prezent, Căile noastre Ferate toate, după ce a adiat peste ele vântul unei posibile privatizări, au fost lăsate să ajungă în ultimul hal, mergând pe urmele unor nume celebre de combinate chimice, uzine şi fabrici. Ca să nu mai pomenim de utilaje cumpărate din străinătate pe bani grei pentru a fi vândute apoi, aceloraşi firme, ca fier vechi. Astfel, devalorizate şi imposibil de reparat după ani de stricăciuni şi furturi, Căile Ferate vor avea acum aceeaşi soartă: vor fi vândute la fier vechi! MTI va face astfel concurenţă acerbă magneţilor şi probabil va şi câştiga, deoarece baza materială a instituţiei o întrece pe cea a hoţilor; poate experienţa acestora din urmă să-şi spună cuvântul… deşi, nici specialiştii Ministerului nu sunt de lepădat!
IRONIE: FIERUL VECHI ÎNTREŢINE… FIERUL VECHI. Motivând că are nevoie de bani pentru întreţinerea infrastructurii feroviare, ultima găselniţă a MTI este închiderea a aproape 1.500 de km din infrastructura feroviară care, potrivit specialiştilor MTI, nu-şi mai justifică menţinerea în funcţiune. \"Închiderea infrastructurii feroviare publice şi private excedentare va fi urmată de casare şi dezafectare. Sumele rezultate din valorificarea (adică vinderea la fier vechi – n.r.) elementelor rezultate în urma casării şi dezmembrării se constituie venituri proprii ale CFR - SA, care le va utiliza numai pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii feroviare publice din România\" se precizează în actul normativ. Să înţelegem din actul normativ că peste 1.500 de km de cale ferată vândută la fier vechi salvează infrastructura feroviară a României şi o repune pe… şine? Greu de spus, decizia este oricum luată: printre altele, de pe secţia Bucureşti Nord - Bucureşti - Azuga se vor închide 10,54 km de cale ferată, de pe Bucureşti Nord - Agigea - 77,59 km, de pe Galaţi – Făurei - 48,44 km, de pe Tecuci – Bârlad – Iaşi – Ungheni Prut - 40,62 km sau de pe secţia Războieni - Episcopia Bihor - 62,48 kilometri. Deşi, de câţiva ani, sindicaliştii CFR au militat pentru refacerea infrastructurii rutiere, argumentând că este mai uşor să întreţii decât să refaci, Guvernul a ales să ignore acest aspect, angajându-se, în scrisoarea de intenţie convenită cu FMI, să închidă peste 1.500 km de cale ferată. \"Reducerea serviciilor va îmbunătăţi şi perspectiva financiară pentru CFR Infrastructură. Se vor închide peste 1.500 de km de cale ferată până în august (anul curent – n.r.) şi vor fi dezvoltate planuri pentru întreţinerea şi eficientizarea a 6.000 km de cale ferată. O alternativă ar fi închiderea şi a acestor 6.000 km (30% din sistem). Un plan strategic va ţinti reducerea cu 25% a pierderilor şi eliminarea arieratelor noi în 2011\", se menţionează în scrisoarea de intenţie. Dacă adăugăm aici şi cei peste 1.000 de ceferişti disponibilizaţi anunţaţi până la sfârşitul anului şi facem un calcul simplu… prin exterminarea altor 6.000 de km de cale ferată, alte câteva mii de oameni rămân fără muncă!
ROMÂNIA, CAVALERIE A TRISTEI FIGURI PORTOCALII. În concluzie, strategia vizionară a Ministerului Transporturilor în special şi a Guvernului PDL în general s-a concretizat, iar promisiunile faţă de FMI vor fi respectate: până la anul vom depăşi un milion şi jumătate de disponibilizaţi şi, după ce au fost lăsate artistic de izbelişte, Căile Ferate Române vor fi vândute la fier vechi!