Ministresa Mediului recunoaşte: taxa de primă înmatriculare este excesivă!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ministresa Mediului recunoaşte: taxa de primă înmatriculare este excesivă!

Social 29 Ianuarie 2007 / 00:00 707 accesări

Taxa de primă înmatriculare strîrneşte încă multe controverse şi, în ciuda tuturor discriminărilor, autorităţile centrale insistă în a păstra acest nou bir. Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, a declarat, la sfîrşitul săptămînii, că ministrul Finanţelor, Sebastian Vlădescu, va discuta astăzi, la Bruxelles, despre aşezarea taxei de primă înmatriculare la nivel acceptabil, nicidecum despre excluderea ei. „La Bruxelles se discută despre o taxă de primă înmatriculare care să fie impusă în toate statele Uniunii Europene”, a declarat Sulfina Barbu. Ea a adăugat că niciun document oficial al Comisiei Europene nu consideră că taxa practicată de România încalcă prevederile Tratatului. Comisarul european pentru taxe şi impozite, Laszlo Kovacs, a făcut referire doar la nivelul taxei, care nu poate depăşi valoarea reziduală a maşinii. „Din punctul meu de vedere, în acest moment taxa este excesivă. Propunerea Guvernului fost modificată de Parlament deoarece are acest drept, dar iată că ne-a creat probleme cu Comisia Europeană”, a recunoscut, sîmbătă, ministresa Mediului. Ea consideră că taxa nu este discriminatorie şi are rolul de a stopa intrarea în ţară a unui număr nelimitat de maşini poluante.

Taxa de înmatriculare a autoturismelor, în vigoare la 1 ianuarie 2007, este incompatibilă cu Tratatul de aderare a României şi cu jurisprudenţa Curţii europene de justiţie, potrivit raportului Comisiei Europene (CE) din septembrie. Taxa de primă înmatriculare se calculează în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. În mod clar sînt avantajate maşinile cu motor mai mic, noi şi cu euro 4. Autoturismele cu o vechime de pînă la şase luni sînt considerate ca fiind noi. Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrică de 600 cm cubi şi dotate cu euro 4. Pentru o maşină nouă, cu euro 4 şi motor de 1400 cmc, taxa este de 160 euro şi creşte la 183 euro, în cazul în care capacitatea cilindrică este de 1.600 cm. Pentru o maşină tot nouă şi cu euro 4, dar cu un motor mare, de 2.000 cmc, taxa ajunge la 535 euro şi se triplează la un motor de 3.000 cmc. Diferenţe importante apar, deja, pentru maşinile cu euro 3, chiar şi noi. Astfel, pentru maşinile noi, cu euro 3 şi o capacitate cilindrică de pînă în 1.600 cmc, taxa de înmatriculare este de 612 euro. Cea mai mare taxă pentru maşinile euro 3 se plăteşte în cazul în care motorul este de peste 3.000 cmc şi vechimea de peste şase ani, însemnînd 4.772 euro. Pentru maşinile noi euro 2, de pînă la 1.600 de cmc, taxa ajunge la 1.591 euro, iar dacă motorul depăşeşte 3.000 cmc, taxa este de 3.672 euro. O vechime mai mare de şase ani la un autoturism euro 3, de 3.000 cmc, majorează cuantumul taxei la 6.868 de euro. Cele mai mari taxe sînt pentru autoturismele mai vechi de şase ani, cu euro 1 sau noneuro şi cu o capacitate cilindrică de peste 3.000 cmc, de 7.727 de euro şi, respectiv, de 8.586 euro.



12