Ministrul Educaţiei, acuzat de afaceri dubioase cu microbuze şcolare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ministrul Educaţiei, acuzat de afaceri dubioase cu microbuze şcolare

Eveniment 26 Ianuarie 2007 / 00:00 700 accesări

Afacerea microbuzelor, mărul discordiei dintre ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău, şi bunul simţ, atrage atenţia şi indignarea publică. Un ziar cotidian a atras, ieri, atenţia că, pe lîngă faptul că deja celebrele microbuze pentru transportul şcolarilor din mediul rural, au fost achiziţionate la preţuri astronomice – un microbuz cu 16+1 locuri a costat între 31 şi 34 de mii de euro, iar unul de 8+1 locuri între 23 şi 26 de mii de euro, adică cu aproape 2.000 de euro mai mult decît preţul real la care ar fi putut fi acestea achiziţionate - proiectul a avut vicii de procedură chiar de la început, căci nu s-a luat în considerare şi factorul uman care să aibă grijă de respectivele microbuze, să le administreze şi să le conducă. Astfel, în afară de cazul miraculos în care microbuzele nu se ridică în aer prin tehnica levitaţiei, ele nu au cum să se deplaseze şi să facă faţă realităţilor rurale. Şoferii maşinilor sînt însă problema comunităţii locale, şi nu a ministrului, susţine ministrul Hărdău. Drept urmare, microbuzele livrate cu o întîrziere de luni, zac acum în parcări neamenajate, în aer liber, la cheremul vremii şi al cîinilor comunitari. Pînă la soluţionarea problemei, copiii din zonele incluse în proiect se vor deplasa tot pe jos, kilometri întregi pînă la pragul şcolii.

În cadrul proiectului „Microbuze pentru şcoli”, parte integrantă din programul guvernamental de optimizare a transportului şcolar, au fost cumpărate 679 de microbuze şcolare în valoare totală de 81.892.000 lei. 500 de microbuze au fost cumpărate prin licitaţie de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEdC), iar 179 de microbuze au fost achiziţionate de către inspectoratele şcolare judeţene, cu fonduri alocate de MEdC. Ca răspuns la acuzele „de tun”, ministrul Hărdău a ridicat din umeri şi a declarat că „nu cunosc situaţia preţurilor de la licitaţia din vară a microbuzelor”, fiind însă consecvent convins şi chiar mîndru că licitaţia organizată a fost „curată, corectă, fără interese”. Numărul aproximativ al elevilor care vor beneficia de aceste microbuze este de 10.400. Pentru anul în curs, Ministerul Educaţiei şi Cercetării prevede achiziţionarea altor 800 mijloace de transport, la fel de adaptate pentru nevoile şcolilor. Constanţa a primit în decembrie, 12 microbuze Fiat Ducato cu capacitate de 16 locuri. Beneficiari au fost primăriile localităţilor Siliştea, Movila Verde, Saraiu, Istria, Mereni, Dumbrăveni, Grădina, Ciocîrlia, Peştera, Dobromir, Mircea Vodă şi Bărăganu.

Un Audi cît trei microbuze

Ministrul Educaţiei nu s-a uitat nici pe sine cînd a venit vorba de achiziţionarea de autoturisme. Astfel, Hărdău şi-a schimbat maşina veche de serviciu cu una nouă - un Audi de 60 de mii de euro (adică preţul cumulat a trei microbuze de 8+1 locuri). Achiziţia este, în viziunea ministrului Educaţiei, una similară cu cea a unei mături. Dacă MEdC ar fi fost minister de magie, iar măturile ar fi fost folosite pentru deplasare, s-ar fi putut ca Hărdău să aibă dreptate. Dar cum Ministerul este al Educaţiei şi Cercetării, achiziţia de top nu se justifică în niciun fel. Bineînţeles că responsabilă pentru rezultatul elaborării procesului de achiziţie este tot o comisie specială, iar maşina va putea fi folosită şi de viitorul ministru al Educaţiei, după părerea lui Hărdău. Şi poate şi de urmaşii acestuia, căci Audi-ul cumpărat de MEdC este nou-nouţ, nu ca BMW-ul vechi care era folosit înainte, cînd nu exista automobil de serviciu. Alegerea limuzinei se justifică prin faptul că decizia nu a venit din eter, ci a fost luată în urma unei analize efectuate la nivelul fiecărui minister.



12