Ministrul Educației a declarat, marți, în Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților că anul acest nu se va face nicio evaluare a școlilor doctorale care, oricum, nu au fost niciodată evaluate pentru că nu exisă intrumentele necesare, dar nici resursele financiare. "Aceste școli doctorale nu au fost niciodată evaluate. Nu cred că suntem în măsură ca anul acesta să facem această evaluare a școlilor doctorale, avem nevoie de instrumentele respective, resusrsele financiare necesare ca să facem o asemenea evaluare. Nu este o rea-voință din partea noastră, este o situație de fapt pe care trebuie să o înțelegem și pe care trebuie să o pregătim foarte bine care peste un an de zile să avem, într-adevăr, o evaluare a școlilor doctorale", a declarat Pavel Năstase, ministrul Educației. În susținerea acestui lucru a venit și Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educației, care a explicat că legislația este neclară în ceea ce privește evaluarea școlilor doctorale. "Avem o rezoluție a Consiliului Național al Rectorilor prin care cerem evaluarea școlilor doctorale cu o puternică componentă internațională. Sunt 214 școli doctorale în care funcționează 18 domenii de doctorat. Legea este neclară. Nu știm dacă evaluăm școlile doctorale ca structuri, domeniile de doctorat sau programele de studii care sunt programe individuale. Va trebui, la nivel legislativ, să clarificăm acest lucru dacă vrem să facem evaluarea școlilor doctorale. Am extins de la șase luni la 24 de luni evaluarea furnizorilor de formare profesională care nu este atât de complexă ca formarea doctorală. Să nu ne așteptăm ca evaluarea școlilor doctorale, dacă vrem să o facem serios, nu poate fi făcută de azi pe mâine, în două-trei luni. Este o obligație legală ca școlile doctorale să fie evaluate la cinci ani, dar la cinci ani din momentul primei evaluări. Țin să vă precizez că, în România, niciodată nu a fost evaluată vreo școală doctorală începând cu cele istorice din universitățile mari", a explicat, în Comisia de Învățământ, Sorin Cîmpeanu, fost ministru al Educației.
Ministrul Educației a explicat și nevoia acreditării unor școli doctorale care, în acest moment, au acreditare provizorie. "Avem de asemenea şcolile doctorale pe care trebuie să le acredităm, ele sunt în momentul de faţă acreditate într-un fel provizoriu până la începerea anului universitar. Avem, de asemenea, un proiect care vizează o nouă lege a educaţiei naţionale şi nu numai, pentru că, în acest context, sunt necesare mai multe reglementări, mai multe acte normative care împreună vor rezolva problemele pe care le avem din punct de vedere legislativ”, a adăugat Pavel Năstase.
Pavel Năstase a adăugat că interesul în studiile doctorale a scăzut în ultimii zece ani. Multe școli doctorale ale universităților chiar și-au diminuat, de la an la an, numărul de locuri la admitere.