Considerat unul dintre cele mai mari canale din lume, alături de Suez şi Panama, Canalul Dunăre - Marea Neagră a împlinit un sfert de secol de existenţă. În pofida faptului că a impulsionat economia României socialiste, Canalul s-a remarcat şi prin tristul bilanţ al miilor de oameni care şi-au dat viaţa pentru a lega Dunărea de Marea Neagră. În cadrul festivităţilor legate de împlinirea a 25 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre - Marea Neagră, Compania Naţională \"Administraţia Canalelor Navigabile\" (CNACN) a organizat, ieri, un simpozion în incinta Terminalului de Pasageri din Portul Constanţa. Printre cei care au participat la manifestare s-au numărat şi constructorii \"Magistralei Albastre\". Şef al inginerilor proiectanţi, Chiriac Avădanei, şi-a amintit că lucrarea a fost pusă pe hîrtie în anul 1972, peste 200 din cei mai buni proiectanţi ai acelor vremuri fiind chemaţi pentru a contribui la măreţul plan. \"Proiectul a început în 1973 şi am întîmpinat dificultăţi din partea URSS, care nu dorea aşa ceva în zonă. Se lucra de la opt dimineaţa şi pînă la ora zece seara. Nu în fiecare zi, însă se întîmpla să fim chemaţi la lucru şi duminica\", a declarat Avădanei. Bătrînul spune că deşi Nicolae Ceauşescu vroia ca legătura dintre Dunăre şi Marea Neagră să se facă printr-un canal cu adîncimea de 15 metri, proiectanţii l-au convins pe dicatator că era o muncă titanică şi lucrarea era imposibil de realizat. Cu toate acestea, în cei opt ani de construcţie ai Canalului, peste zece mii de oameni au murit. Dacă în urmă cu două zile, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a venit la Constanţa pentru a-i felicita pe reprezentanţii CNACN, ieri a venit rîndul ministrului Mediului, Nicolae Nemirschi, să fie prezent la festivităţi. \"În urmă cu 25 de ani eram inginer stagiar la Canal, aşa mi-am început cariera. Este emoţionant că mi-am revăzut şefii şi colegii de atunci. Cît priveşte prezentul, cred că transportul fluvial este o alternativă la cel rutier şi vom face tot ce ne stă în putere pentru a convinge Guvernul de importanţa amenajării unor astfel de cursuri de apă\", a declarat ministrul Mediului. Tot vineri, Nicolae Nemirschi a fost şi la Medgidia, unde, altături de alte personalităţi, a semnat în Cartea de Onoare a municipiului. „Cu drag, astăzi, 29.05.2009, am revenit la mine acasă, în Dobrogea. Canalul este cel care ne leagă şi care ne va deschide viitorul metropolitan. Sper din tot sufletul ca Medgidia să facă parte, în curînd, din zona metropolitană Constanţa, acolo unde îi este locul”, a scris, în Cartea de Onoare, ministrul Mediului.