Ministrul PD Sulfina Barbu îi dă peste gură ministrului PD Anca Boagiu

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Ca să blocheze din nou construcţia şoselei de coastă

Ministrul PD Sulfina Barbu îi dă peste gură ministrului PD Anca Boagiu

Eveniment 25 August 2006 / 00:00 1286 accesări

Ministreasa Mediului, Sulfina Barbu, a reuşit, în ultimii doi ani, să pună pe butuci turismul de litoral, prin strategiile sale care nu au făcut altceva decît să distrugă tot ce se realizase pînă în 2004. În acelaşi interval, Sulfina Barbu s-a opus cu vehemenţă construirii şoselei de coastă din Constanţa, care ar fi urmat să facă legătura între staţiunea Mamaia şi Portul Tomis, proiect iniţiat de primarul Radu Mazăre cu scopul de a dezvolta turismul constănţean. La propunerea Ministerului Integrării Europene, proiectul şoselei de coastă a fost aprobat de Guvern pe lista de investiţii pentru anul 2007, cu fonduri structurale europene, fiind considerat, cel puţin în opinia reprezentanţilor MIE, oportun pentru creşterea atractivităţii turistice a Constanţei. Punctul de vedere al oficialilor de la MIE a fost întors la 180 de grade de... ministreasa Mediului, Sulfina Barbu, colegă de partid cu ministrul de la Integrare, Anca Boagiu, care a reuşit, şi de această dată, blocarea construirii şoselei de coastă. La “precizările” ministresei Sulfina, duşman declarat al proiectelor inţiate de municipalitatea constănţeană, şoseaua de coastă a fost scoasă de pe lista de investiţii a anului 2007.

Membrii Guvernului portocaliu de la Bucureşti se joacă, mai nou, de-a ”ba da, ba nu” cu proiectul şoselei de coastă iniţiat de administraţia Mazăre la Constanţa, în urmă cu doi ani. În şedinţa din 21 iunie, Guvernul a aprobat o listă cu 96 de proiecte de investiţii publice care trebuia să beneficieze de asistenţă tehnică finanţată din fonduri europene. Printre acestea se număra şi proiectul construirii şoselei de coastă din Constanţa, care ar fi urmat să facă legătura între cei doi poli de interes turistic ai municipiului: staţiunea Mamaia şi zona istorică a oraşului, din care face parte şi Portul turistic Tomis. "Şoseaua costieră, care face parte din proiectul Creşterea atractivităţii turistice a falezei Tomis Mamaia, este a treia pe listă şi va beneficia de fonduri structurale, urmînd a fi finanţată prin Programul Operaţional Regional 2007-2013", explica, în urmă cu cîteva zile, Daniela Ţăranu, director de comunicare al Ministerului Integrării Europene (MIE), instituţie care a considerat că proiectul iniţiat de primarul Constanţei, Radu Mazăre, este important pentru dezvoltarea turismului litoral. Introducerea şoselei pe lista de investiţii din anul 2007, de către ministrul Integrării Europene, Anca Boagiu, a supărat-o însă pe ministreasa Mediului şi Gospodăririi Apelor, Sulfina Barbu, duşman declarat al tuturor proiectelor inţiate de municipalitatea constănţeană.

Sulfina Mediului, împotriva Constanţei, dar şi a propriului guvern

În urmă cu aproape doi ani, proiectul şoselei de coastă primise aprobările necesare pentru obţinerea finanţării comunitare şi întrunea un punctaj foarte mare, fiind unul dintre proiectele cele mai importante din portofoliul Agenţiei de Dezvoltare Regională 2SE. Un singur aviz a anulat şansa municipalităţii de a demara un proiect major de infrastructură: avizul negativ dat de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor. Ministreasa Mediului s-a cramponat în cruciada demarată împotriva şoselei de coastă de art. 3 din Legea 597/2001, care stipulează: „Se interzice autorizarea executării oricărui fel de construcţii definitive sau provizorii în cadrul zonei delimitate conform art 1 (n.r. - la mai puţin de 300 de metri faţă de linia de coastă sau pînă la limita domeniului public al autorităţilor locale, în cazul în care s-a apobat un plan urbanistic în zona respectivă)”. Ministreasa a omis însă să citească şi următorul articol al actului normativ, care arată că excepţie de la interdicţie fac zonele portuare, zonele militare şi de securitate delimitate conform normelor legale în vigoare, care sînt supuse unor reglementări specifice, lucrările de reparare de maximă necesitate sau de avarie privind căi de comunicaţie şi dotări tehnico-edilitare subterane şi aeriene, lucrările şi construcţiile hidrotehnice stabilite şi aprobate conform legii. Mai mult, conform OUG 202/2002, privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări prin Legea nr. 280/2003, este interzisă în mod expres "autorizarea de construire în banda litorală de 50-150 m, paralelă cu linia ţărmului sau în zonele protejate", excepţie de la acest act normativ făcînd, de asemenea, lucrările de consolidare a falezelor. În încrîncenarea sa, Sulfina a invocat protecţia ciulinilor de pe malul mării şi a refuzat să înţeleagă faptul că şoseaua de coastă era în principal o construcţie hidrotehnică, menită să consolideze faleza, avînd în vedere că din cele 11 milioane de euro care reprezentau întreaga investiţie, mai mult de trei sferturi erau destinate consolidării zonei de coastă.

Şoseaua de coastă era proiectată să cuprindă un drum cu două benzi, pe o lungime de 5,5 kilometri, cu două parcări, o pistă pentru biciclişti, iluminat public şi o alee pietonală. Constanţa a pierdut acest proiect şi finanţarea europeană corespunzătoare din cauza refuzului ministresei Sulfina Barbu, care, de altfel, a recunoscut, anul trecut, în faţa membrilor Comisiei de Administraţie din Senat, faptul că a blocat şoseaua de coastă pe criterii politice, după cum au afirmat atunci senatorii din Comisie.

Sulfina a pus din nou piciorul în prag

Proiectul şoselei de coastă a revenit în atenţia opiniei publice anul acesta, odată cu introducerea sa pe lista de investiţii din 2007. După aprobarea proiectului în şedinţa de Guvern din iunie, primarul Radu Mazăre a afirmat: „Ce să finanţeze dacă nu este aviz de mediu... Noi am pierdut fonduri Phare pentru lipsa avizului de mediu, iar acum este vorba despre fonduri structurale. Eu mă bucur că povestea asta a luat o asemenea amploare şi a pus atîta presiune pe guvernanţi încît şi-au dat seama că, de fapt, avizul de mediu dat împotrivă nu era pentru protejarea ecosistemului, ci împotriva lui Mazăre. Doamne Maica Domnului, să dea Dumnezeu să o construim. Sînt curios şi eu cum vor introduce şoseaua la finanţare fără aviz de mediu, prin hotărîre de Guvern, culmea”... Răspunsul vine... tot de la Sulfina Mediului.

Aflînd că Anca Boagiu, culmea, colegă de PD cu ea, are de gînd să susţină proiectul administraţiei constănţene, Sulfina a pus din nou piciorul în prag, reuşind să evite „ruşinea” de a lăsa să se demareze un proiect viabil la Constanţa, în mandatul primarului Mazăre. Mass media centrală a relatat ieri faptul că, la Guvern, au avut loc „ciocniri” între cele două ministrese, în urma cărora cea de la MIE a dat înapoi, decizînd să retragă proiectul de pe lista de investiţii: "În urma clarificărilor primite de la Ministerul Mediului, MIE a hotărît excluderea acestui proiect de pe lista de proiecte care puteau primi finanţare pentru asistenţă tehnică, întrucît nu respectă prevederile legale referitoare la gospodărirea zonei costiere", se arată într-un comunicat de presă emis de directorul de comunicare al MIE.



12