Ministrul Transporturilor favorizează munca la negru în porturile maritime

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ministrul Transporturilor favorizează munca la negru în porturile maritime

Eveniment 05 Februarie 2007 / 00:00 909 accesări

Luni de zile, Ordinul ministrului Transporturilor nr. 1303/2006 privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval, a făcut obiectul disputei între operatorii portuari fluviali, minister şi sindicate. Motivul acestor nemulţumiri a fost obligativitatea, prin intermediul acestui normativ, a tuturor agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea în porturi, de a avea minimum 30 de salariaţi. Revoltaţi, reprezentanţii Asociaţiei Armatorilor şi Operatorilor Portuari Fluviali din România (AAOPFR) au contestat în instanţă normativul. După trei luni de procese şi negocieri cu ministerul şi sindicatele, directorul Autorităţii Navale Române (ANR), Paul Brânză a anunţat că ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a luat decizia anulării Ordinului 1303/2006. „Vom lucra, în continuare, conform prevederilor Ordinului 287/2003 la care se va face un act adiţional care va cuprinde criterii obiective de autorizare a operatorilor portuari pe categorii: întreprinderi mari, mijlocii şi mici”, declara la conferinţa de sfîrşit de an, Paul Brânză. Cu toate acestea, ministrul Radu Berceanu s-a răzgîndit asupra deciziei şi a anulat doar articolul din normativ prin care toţi operatorii portuari erau obligaţi să aibe minimum 30 de salariaţi.

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare filiala Constanţa, Petre Costel, s-a arătat bulversat de decizia ministrului. „Nu este normal! Anulînd acest articol înseamnă că favorizează munca la negru în porturi, deoarece şi operatorii portuari maritimi au fost scutiţi de această obligaţie. Dacă la Ovidiu sau în porturile dunărene operatorii fluviali au nevoie doar de cîţiva salariaţi pentru a opera încărcarea sau descărcarea barjelor, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cei care activează în Portul Constanţa. Cunosc cel puţin 60 - 70 de operatori portuari care au sediul într-un apartament sau sub podul de la Poarta de acces nr. 3 şi care profită din plin de pe urma anulării acestei prevederi”, a declarat Petre Costel. Acesta a explicat că de pe urma deciziei ministrului au de pierdut numai lucrătorii portuari. „Din nefericire, munca la negru a luat amploare în Portul Constanţa, iar salariaţii care au contracte de muncă pe perioadă nedeterminată şi chiar contracte colective de muncă la nivel de societate au de suferit foarte mult”, a explicat Petre Costel.

Desconsiderare totală a docherului

Deşi iniţial ministerul s-a arătat interesat şi chiar a susţinut propunerile sindicatelor din transporturile navale, deciziile finale vin tot în favoarea agenţilor economici şi în detrimentul salariaţilor care muncesc din greu pentru a-şi întreţine familiile. Preşedintele FNSP a spus că e bine că s-au menţinut anumite prevederi din Ordinul 1303/2006 prin care agenţii economici nu mai au voie să angajeze terţe firme pentru operaţiuni de încărcare descărcare. „Totodată, agenţii economici trebuie să facă dovada că au acceptul administraţei portuare şi/sau de căi navigabile pentru desfăşurarea activităţii pentru care au solicitat autorizare şi trebuie să facă dovada că deţin dotarea tehnică necesară desfăşurării activităţii pentru care solicită autorizarea, cum ar fi macarale, stivuitoare, tractoare şi alte instalaţii şi utilaje pentru manipularea mărfurilor, pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei”, a spus Petre Costel. Normativul prevede că autorizaţia se poate retrage în cazul în care agenţii economici nu fac dovada deţinerii dotării tehnice pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare în port, în cazul în care efectuează alte activităţi decît cele pentru care au fost autorizaţi sau că utilizează personal de muncă „la negru” sau fără permis de lucru. Liderul FNSP, Petre Costel a precizat că sînt supuşi acestor reglementări agenţii economici care efectuează activităţi de încărcare/descărcare a navelor, de stivuire, amarare şi depozitare a mărfurilor, precum şi de curăţare a hambarelor, a magaziilor navelor şi de curăţare şi degazare a tancurilor navelor.



12