După ce litoralul românesc fusese exclus de pe lista destinaţiilor turistice în mandatul de ministru al Turismului al Elenei Udrea, după ce investiţiile au fost împiedicate şi încetinite la propriu de către oficialii portocalii doar pentru că au putut să facă asta, a venit, în sfârşit, timpul ca staţiunea Mamaia şi, în general, litoralul să cunoască dezvoltarea. Până în 2012, pentru Constanţa fusese aprobat un singur proiect din mormanul de dosare care aveau ca ţintă atragerea de bani europeni care să ducă la dezvoltarea, modernizarea şi, în cele din urmă, ademenirea turiştilor către litoralul românesc. Suficient, însă, despre epoca „bocciană“, pentru că, după cum a declarat şi viceprimarul Constanţei Decebal Făgădău, care i-a însoţit, marţi, pe ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, Florin Jianu, şi pe preşedintele Autorităţii Naţionale de Turism, Răzvan Filipescu, la o vizită de lucru în staţiunea Mamaia, în prima săptămână de când a ajuns USL la guvernare, au fost semnate cinci proiecte de amploare numai pentru Constanţa şi Mamaia. Da... e vorba de acele proiecte pe care se pusese praful şi care aşteptau cuminţi în sertare să aducă bani europeni în nordul litoralului. „Pentru că s-a întârziat aprobarea, s-au decalat şi graficele pe care ni le propusesem, dar acum avem în derulare proiecte prin care se modernizează promenada turistică din Mamaia, un proiect de lărgire a drumului dintre Mamaia şi Năvodari, care va uni, practic, cele două localităţi, şi vom asista la o dezvoltare continuă a zonei. Avem pasarele pietonale, care vor deveni un simbol al staţiunii, o parcare etajată în mijlocul staţiunii şi alte parcări făcute de municipalitate la intrarea şi ieşirea din staţiune. Uşor, uşor, staţiunea se îndreaptă spre contemporan“, a declarat Făgădău.
UPGRADARE, ALINIERE, MODERNIZARE În contextul derulării atâtor proiecte care au fost întârziate ani la rând, viceprimarul a reiterat faptul că este nevoie şi de sprijin din partea Guvernului pentru a obţine o derogare de la legea care interzice autorităţilor locale să continue lucrările în perioada sezonului estival, măcar până la 15 iunie. Şi asta pentru că cine a ajuns pe litoral ştie că, până la 15 iunie, pe litoral nu sunt prea mulţi turişti. Chiar şi aşa, Făgădău a precizat că nu crede că turiştii vin la mare pentru a nu fi deranjaţi de lucrări, ci pentru cluburi, pentru că sunt obişnuiţi cu o anumită tendinţă spre care staţiunea Mamaia se îndreaptă. „Ne vom preocupa ca, încă din acest sezon estival, în centrul vechi al Constanţei, turiştii să găsească o contraofertă şi uşor, uşor, dezvoltând centrul istoric, staţiunea Mamaia, upgradând infrastructura şi legându-le cât mai curând printr-o şosea de coastă, să transformăm Constanţa într-un oraş care, din perspectivă financiară, să devină o alternativă turistică la activitatea portuară, pe care nu o putem cuantifica încă“, a mai spus Făgădău. După tirul de declaraţii care l-au făcut pe ministrul Turismului să-şi facă o impresie despre ce se întâmplă în Mamaia, coroborate şi cu ceea ce a văzut în teren, Florin Jianu a declarat că nu-şi face griji în privinţa lucrurilor din Mamaia, ci referitor la ceea ce se petrece în sudul litoralului, care nu a reuşit să se repoziţioneze şi să ţină pasul cu dezvoltarea nordului. Ministrul a explicat şi că va sprijini administraţia constănţeană în demersul de a obţine o derogare de la legea privind construcţiile şi, totodată, a reamintit că provocarea mandatului său este să demareze un program-pilot de dezvoltare a turismului românesc, prin care litoralul va primi ajutor de la stat. Concret, ministrul a vorbit despre facilităţi pentru investiţii în dezvoltarea locurilor de muncă, crearea de infrastructură, atragerea turiştilor din alte zone.
TURIŞTI INTERESAŢI DE LITORAL La rândul său, preşedintele ANT, Răzvan Filipescu, a declarat că instituţia pe care o conduce va susţine şi investitorii din sud să dezvolte zona de agrement, care să vină ca o contraofertă pentru Mamaia, care a reuşit să se individualizeze prin statutul său de superstaţiune de distracţie. „Acelaşi lucru trebuie să-l facă şi restul staţiunilor, care trebuie să se orienteze mai mult către profilul turistului pe care îl caută“, a spus Filipescu, adăugând că tot mai mulţi turişti străini sunt interesaţi de zonele româneşti, în principal de litoral şi de turismul balnear.