Mircişti la Congresul Internaţional „MATh.en.JEANS“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Mircişti la Congresul Internaţional „MATh.en.JEANS“

Educație 11 Aprilie 2017 / 17:51 1512 accesări

În perioada 7 - 9 aprilie, la Cluj-Napoca, 12 elevi ai Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân” (Mara Gabriela Belcin, Cristina Maria Miron, Filip Ceară, Răzvan Mihai Ursu, Dragoş Poșerba, Alexandra Ispas, Radu Andrei Pușcașu, Eduard Rădulescu, Maria Fîcea, Ana Gabriela Constantinescu, Paul Andrei Sava şi Tina Alina Sandu), coordonaţi de profesorii Gabriela Constantinescu, Cristina Zaharia, Cătălin Zîrnă şi directorul Colegiului, profesor dr. Vasile Nicoară, au participat la cel de-al 28-lea Congres internaţional „MATh.en.JEANS”. Organizat de Colegiul Naţional „Emil Racoviţă”, în colaborare cu Facultatea de Matematică - Informatică a Universităţii “Babeş-Bolyai”şi Societatea de Ştiinţe Matematice, Congresul „MATh.en.JEANS” a reunit 200 de elevi, profesori şi cercetători din 14 licee din România, Italia şi Franţa, 2 universităţi, UBB (Cluj-Napoca) şi UAIC (Iaşi), şi 2 institute de cercetare. „MATh.en.JEANS“ (prescurtat MEJ) este o metodă care, din 1989, își propune ca matematica să fie trăită de către elevi în conformitate cu principiile cercetării matematice. Acest lucru le permite tinerilor să se întâlnească cu cercetători și să practice în școli o abordare științifică autentică, cu dimensiuni atât teoretice, cât și practice, și, dacă este posibil, să se angajeze în teme de cercetare actuale. Asociația MEJ promovează și coordonează ateliere de cercetare în școli, construite pe principiul corespondenţei între elevii dintr-un liceu din Franţa şi unul din străinătate (în cazul de faţă, România). Începând cu luna septembrie, pe parcursul anului şcolar, elevii și profesorii din CNMB şi Lycée „Pierre Paul Riquet” din Saint Orens, Franţa, au lucrat în paralel pe teme de cercetare din domeniul matematicii, propuse de cercetătorul francez Arnaud Chéritat (Institut de Mathématiques, Toulouse), care au ilustrat probleme ale vieţii curente.

Periodic, elevii, profesorii și cercetătorul implicat în cele două ateliere de lucru s-au întâlnit cu ocazia unor seminarii sub formă de videoconferinţe în care au făcut schimb de opinii, au discutat și au împărtășit idei, în legătură cu subiectele alese la începutul anului şcolar, folosind limba franceză sau engleză ca limbă de lucru. Congresul „MATh.en.JEANS” este un moment unic de sinteză și evaluare, care, cu energie şi talent, pune în valoare toate eforturile de cercetare din atelierele existente în fiecare regiune. În felul acesta, elevii îşi manifestă dinamismul științific și promovează o altă imagine a științei și a învățării matematicii. Pentru a prezenta activitatea de cercetare, tinerii trebuie să se concentreze asupra rezultatelor principale, să reconstituie etapele procesului de cercetare și să găsească o modalitate adecvată de a ajunge la public. Mai mult decât atât, ei trebuie să fie în măsură să primească feedback-ul critic al unei comunități științifice mai largi. Prezentările elevilor mircişti au fost urmărite cu mult interes şi au demonstrat, încă o dată, că cercetarea matematică este un demers întreprins cu pasiune, componente ludice, imaginaţie şi autonomie, iar cunoaşterea poate avansa doar prin confruntarea cu alte idei şi alte abordări.



12