Misterul carburanţilor scumpi şi al taxelor mici

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Paradoxul românesc

Misterul carburanţilor scumpi şi al taxelor mici

Eveniment 09 Noiembrie 2010 / 00:00 625 accesări

România este patria paradoxurilor, cele mai incredibile şi ilogice situaţii putând fi întâlnite pe teritoriul ţării noastre. Unul dintre multele exemple îl constituie preţul carburanţilor, care este la fel de mare ca cel din alte state UE, în ciuda faptului că taxele şi dependenţele de importuri sunt mult reduse. Această situaţie a fost pusă pe tapet de guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, care a declarat că nu înţelege care este mecanismul care stă în spatele creşterii preţurilor la combustibili. „La carburanţi, nu prea înţeleg logica mişcărilor la combustibilii interni. Nu prea înţeleg de ce se leagă, de evoluţia preţului ţiţeiului, a dolarului. Variaţiile sunt oricum mult prea mari şi nu le găsim o anumită explicaţie”, a spus recent Mugur Isărescu. Buletinele statistice ale Comisiei Europene arată că preţurile la carburanţii din România sunt apropiate de cele din alte state membre. Aceasta în condiţiile în care accizele sunt mult mai mici în România decât în alte state. Excluzând taxele şi impozitele, preţurile la benzină din România sunt foarte aproapiate de media UE, iar la motorină depăşesc media. Prin urmare, micşorarea taxelor şi a accizelor nu a fost adoptată (sau menţinută) pentru a veni în sprijinul cetăţeanului.

PREŢURI MAI MARI DECÂT LA LUXEMBURG. Mai mult, România este una dintre puţinele ţări din Europa care depinde într-o proporţie redusă de importuri. Dependenţa de importuri de petrol a Uniunii Europene este, în medie, de circa 83%, potrivit unui raport al Centrului Român de Politici Europene (CRPE), date confirmate şi de cele ale Eurostat. În ceea ce priveşte România, dependenţa de importul de petrol este de 54%. Chiar dacă dependenţa de importuri este redusă, România având propria producţie de petrol, preţurile la carburanţi sunt apropiate de cele practicate în celelalte state europene. Potrivit „Oil Bulletin” elaborat de către Uniunea Europeană, preţul mediu la benzină euro-super 95, inclusiv taxe şi impozite, este de 1,08 euro/litru în România. În afară de România, singurele state cu benzină mai ieftină sunt Cipru cu un preţ de 1,07 euro/litru şi Bulgaria, unde preţul este cel mai redus din UE, 1,02 euro/litru. Cea mai scumpă benzină se găseşte în Grecia, 1,5 euro/litru. Preţurile din România sunt foarte apropiate de cele înregistrate în ţări în care puterea de cumpărare este mult mai mare, precum Luxemburg (1,15 euro/litru), Spania (1,17 euro/litru), Austria (1,19 euro/litru). În ceea ce priveşte preţul la motorină, în România, acesta este de 1,07 euro/litru, la fel ca în Cipru. Cea mai ieftină motorină se găseşte în Bulgaria, 0,99 euro/litru. Dar mai ieftină decât în România mai este şi în Luxemburg, 1,01 euro/litru. În prezent, piaţa carburanţilor este dominată de Petrom cu o cotă de circa 30%, urmată de Rompetrol şi Lukoil cu câte 20%, restul fiind deţinut de Mol, Agip, OMV România şi benzinarii particulari.

Taguri articol


12