Misterul dispariţiei planorului, elucidat de un turist, din întâmplare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Rămăşiţe ale pilotului, printre cele ale aparatului de zbor

Misterul dispariţiei planorului, elucidat de un turist, din întâmplare

Eveniment 22 Noiembrie 2015 / 15:46 1830 accesări

Pe 6 august 2015, la ora 12.30, Mircea Crăciun, considerat cel mai bun pilot de distanță din România, era ajutat de colegi de la Aeroclubul Braşov să înalţe un planor închiriat de la o firmă din străinătate, pe care îl testa în premieră. Era ultima oară când era văzut în viață. Pilotul a decolat din Masivul Postăvarul şi se pregătea să atingă un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber. ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil în 6 august, la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal. Iar aceasta a fost ultimul semn de viaţă dat de pilot. El a dispărut, aparent fără urmă, în pădurile de pe Masivul Postăvarul şi abia în weekend-ul care tocmai s-a încheiat a fost găsit, în ciuda uriaşelor eforturi şi resurse mobilizate imediat după anunţarea dispariţiei.

Epava planorului a fost găsită din întâmplare de un turist care făcea un traseu, sâmbătă, în Masivul Postăvarul, în zona Muchia Cheii. Acesta a sunat la Serviciul de Urgență 112, la ora 11.45, după ce şi-a dat seama că bucăţile împrăştiate pe buza unei prăpăstii sunt ale unui planor şi că printre acestea se află şi rămăşiţe umane. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi (IJJ) Braşov, Ciprian Aldea, a declarat, sâmbătă, că informaţia primită la 112 de la un turist, potrivit căreia în zona Masivului Postăvarul se află bucăţi dintr-un planor, se confirmă, fiind vorba chiar despre aparatul de zbor pilotat de Mircea Crăciun şi dispărut în august. Potrivit sursei citate, cadavrul pilotului a fost găsit în interiorul planorului, în stare avansată de descompunere.

Purtătorul de cuvânt al IJJ Brașov a mai declarat că zona în care se află epava planorului a fost securizată și păzită de jandarmi și așa va rămâne până se vor termina cercetările și vor fi ridicate resturile aparatului de zbor. Echipe de experţi criminaliști specializați în investigarea accidentelor aviatice din cadrul Institutului Național de Criminalistică, alături de reprezentanți ai Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, procurori, polițiști și jandarmi, s-au deplasat în zona tragediei, potrivit prefectului de Brașov, Mihai Mohaci. „Ancheta este coordonată de către procurorul general al Curții de Apel Brașov, Sorin Vasilache. La fața locului s-a deplasat, duminică, o echipă complexă, de circa 30 de persoane, care efectuează cercetări. Părți din cadavrul pilotului găsite în epava planorului vor fi duse la Serviciul de Medicină Legală Brașov, pentru autopsie”, a afirmat prefectul.

Emoţie colectivă

Reamintim că misiunile de căutare a pilotului și planorului au durat mai bine de o lună, fiind implicați jandarmi montani, salvamontiști, pădurari, polițiști, voluntari și chiar membri ai familiei pilotului. Căutările au fost efectuate pe diverse trasee montane din județul Brașov, cât și în județele învecinate - Prahova, Argeș, Buzău, Dâmbovița, Sibiu, Bacău, Covasna și Harghita -, dar fără rezultat. Căutările extinse au fost finalizate la 16 august, dată până la care au fost mobilizate zilnic aproximativ 900 de forțe, ajungând în unele perioade la peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontiști, polițiști, militari și voluntari, care au avut la dispoziție peste 180 de mijloace de căutare terestre - autospeciale de teren, ATV-uri și șenilate, dar și mijloace aeriene asigurate de elicoptere ale MAI și MApN, avioane aparținând Aeroclubului României și drone performante puse la dispoziție de către voluntari din sectorul privat. Totodată, au fost parcurse peste 300 de trasee și zone montane, în timp ce aria de căutare aeriană a cuprins aproximativ 46.100 de kilometri pătrați. Membrii familiei pilotului au lansat mai multe apeluri pe Facebook şi au participat asiduu la căutări, alături de sute de voluntari.

Explicaţii logice

Întrebat cum de impresionantele echipe de căutare nu au găsit în vară planorul dispărut, secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, a declarat că el a avertizat încă din luna august că s-ar putea ca echipele de căutare să treacă pe lângă epavă şi să nu o vadă, deoarece zona era guvernată de păduri foarte dese. „Căutătorii puteau trece în apropierea planorului fără să-l vadă. Ca să-l fi văzut, ar fi trebuit să fie chiar lângă el, întrucât era o pădure foarte deasă”, a declarat Arafat. El a precizat că, din ceea ce i s-a spus acum, după găsirea planorului, copacii în zonă nu ar fi rupţi, iar epava ar fi chiar la limita unei prăpăstii. „Reamintesc că atunci, în august, au fost echipe de toate felurile care au participat la căutări, iar zona asta a fost căutată chiar de mai multe ori”, a mai spus Arafat.

Avem şi vinovaţi?

Ancheta în acest caz a fost începută încă din 6 august de către procurori ai Parchetului Curţii de Apel Braşov, care s-au sesizat din oficiu, fiind deschis un dosar penal cu privire la faptul că, în aceeaşi zi, planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclubului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază. De asemenea, sursa citată menţiona că pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere. Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spaţiu aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigaţia şi cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, a declarat directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru. El a mai declarat că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic.



12