Executivul a amendat legislaţia referitoare la alegerile locale stabilind modalităţile de validare a preşedinţilor de consilii judeţene, precum şi a primarilor şi consilierilor judeţeni. Guvernul a adoptat, în şedinţa de ieri, o ordonanţă de urgenţă care completează Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, Legea 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi Legea votului uninominal (Legea 35/2008). Secretarul de stat din Ministerul de Interne Victor Paul Dobre a declarat că modificările aduse sînt generate de alegerea preşedinţilor de consilii judeţene (CJ) prin vot uninominal, într-un singur tur de scrutin. Potrivit ordonanţei de urgenţă, consiliile locale se constituie în termen de 20 de zile de la data desfăşurării alegerilor, iar convocarea o face prefectul judeţului. Validarea alegerii primarului se face tot în termen de 20 de zile de la alegeri, în camera de consiliu a judecătoriei în a cărei rază teritorială se află comuna sau oraşul, de către un judecător desemnat de preşedintele judecătoriei. Validarea alegerii preşedintelui CJ se face tot în 20 de zile de la data alegerilor, în camera de consiliu a tribunalului, de către preşedintele tribunalului sau de către înlocuitorul acestuia. În termen de două zile de la rămînerea definitivă şi irevocabilă a hotărîrii de validare, preşedintele CJ va depune jurămîntul în faţa preşedintelui tribunalului şi a prefectului. Consiliile judeţene vor fi constituite în termen de trei zile de la data depunerii jurămîntului, iar şedinţa va fi convocată de noul preşedinte al CJ. Dacă nu se poate reuni consiliul în trei şedinţe consecutive, preşedintele CJ poate suspenda consilierii judeţeni care nu au participat, urmînd să fie desemnaţi supleanţi. În situaţia în care nu sînt supleanţi, se poate recurge la noi alegeri. Validarea mandatelor de consilieri, fie la consiliile locale, fie la cele judeţene, se face de o comisie pe care o alege prin vot deschis consiliul local/judeţean. Validarea se face în ordine alfabetică şi nu se poate invalida alegerea unui consilier judeţean decît dacă se constată încălcarea condiţiilor de eligiblitate sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală. Potrivit completărilor aduse la Legea finanţării partidelor, în termen de 15 zile de la data alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) un raport privind veniturile şi cheltuielile electorale pentru fiecare partid. După cele 15 zile, AEP trebuie ca, în 24 de ore, să publice în Monitorul Oficial lista partidelor, alianţelor sau candidaţilor independenţi care au depus raportul, avînd în vedere că depunerea raportului este o condiţie de validare a celor aleşi.