Muzeul de Artă a marcat, ieri, Ziua Internaţională a Muzeelor, printr-o expoziţie inedită, intitulată „Modernitate şi identitate interbelică”, deschisă în sala „Alexandru Ciucurencu”. Manifestarea plastică face parte din acele acţiuni de valorificare a lucrărilor din patrimoniul muzeului constănţean care nu se regăsesc în expoziţia permanentă.
Bogatul patrimoniu al muzeului de artă modernă şi contemporană reuneşte creaţii importante ale unor mari pictori din peisajul plastic românesc. Însă drumul operelor de artă către public este marcat de o selecţie, pe simezele muzeului constănţean fiind expuse acele lucrări purtătoare de semnificaţii şi cu participări la expoziţii internaţionale. Iniţiativa de a include în circuitul expoziţional temporar alte creaţii definitorii pentru marii artişti este benefică pentru iubitorii de artă şi îi aparţine directorului instituţiei muzeale, Doina Păuleanu.
Expoziţia „Modernitate şi identitate interbelică” oferă o viziune de ansamblu asupra mişcării artistice din perioada inclusă între cele două Războaie Mondiale. Evenimentul expoziţional „respiră” aerul Balcicului de altădată şi are o importantă valoare documentară. Pe simezele Muzeului de Artă se află lucrări semnate de artişti precum: Marius Bunescu, Alexandru Ciucurencu, Nicolae Dărăscu, Radu Drăgoescu, Dimitrie Hârlescu, Gheorghe Petraşcu, Sabin Pop, Ştefan Popescu, Gheorghe Sârbu, Alexandru Szatmary, Ion Theodorescu Sion, Nicolae Tonitza şi Florica Vasilescu.
Pe lângă peisajele marine, iubitorii artei îşi pot delecta privirea cu naturi statice, dar şi cu nuduri. Punctul comun al expoziţiei reflectă o perioadă de inovări şi încercări care ţin de modernitate şi de identificarea unei viziuni. Creaţiile sugerează o perioadă de schimbare a unei viziuni, de încercare de racordare la avangardă şi la curentele „în vogă” din Occident. În perioada interbelică se pune problema identităţii naţionale care vine pe linia tradiţionalismului, de sorginte medievală şi cu tendinţe din arta populară. „În ceea ce priveşte modernitatea, specialiştii sunt de părere că originalitatea şcolii româneşti de artă se consumă în legătura cu modernitatea, pentru că ea reprezintă reflexul modern al curentelor care se succed prin avangardă, dar reprezintă interpretări personale ale acestor curente”, a subliniat criticul şi istoricul de artă Doina Păuleanu.