În urma aderării României la UE, codul de procedură fiscală a suferit o serie de modificări. Astfel, de la 1 ainuarie 2007, organul fiscal competent pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activităţi pe teritoriul României prin unul sau mai multe sedii permanente, este cel în a cărui rază teritorială este situat fiecare sediu permanent, iar în cazul unui sediu a cărui activitate se desfăşoară pe raza teritorială a mai multor organe fiscale, competenţa este a organului unde acesta îşi începe activitatea. Totodată, termenul de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate este de 45 de zile, de la depunerea cererii. Potrivit modificărilor aduse codului de procedură fiscală, nu se percep majorări de întîrziere şi nu se aplică sancţiuni, dacă obligaţiile fiscale sînt îndeplinite în termen de 60 de zile de la încetarea cazului de forţă majoră sau cazului fortuit, iar după 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale (cu excepţia contribuabililor inactivi sau al celor din evidenţa specială) organul fiscal procedează la stabilirea, din oficiu, a obligaţiilor fiscale, în timp ce pentru contribuabilii care au obligaţia declarării bunurilor sau veniturilor impozabile, impunerea din oficiu se face prin estimarea bazei de impunere.
În cazul sumei insuficiente plătite pentru stingerea obligaţiilor fiscale, se vor stinge datoriile corelative tipului de creanţă fiscală principală stabilită de contribuabil. În această situaţie, ordinea stingerii datoriilor este următoarea: rata şi dobînda lunii curente din graficul de eşalonare a plăţii sau suma amînată la plată împreună cu dobînzile pe perioada amînării, precum şi obligaţiile fiscale curente pentru menţinerea înlesnirii; obligaţiile fiscale principale sau accesorii, în ordinea vechimii, cu excepţia cazului în care s-a început executarea silită; sumele următoarelor rate din graficul de eşalonare la plată sau amînare la plată; datorii viitoare, la cererea contribuabililor. De asemenea, organul fiscal competent înştiinţează debitorul despre modul în care s-a efectuat stingerea datoriilor. Compensarea creanţelor debitorului se face cu obligaţiile datorate aceluiaşi buget, în ordine (bugetul statului, fonduri de risc, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi fondurile comunitare, cum ar fi PHARE, ISPA, fonduri structurale şi, respectiv, fondul de coeziune). “Pentru valorificarea bunurilor sechestrate prin vînzare la licitaţie, ofertanţii sînt obligaţi să plătească o taxă de participare de 10% din preţul de pornire a licitaţiei sau pot constitui o garanţie sub forma scrisorii de garanţie bancară. În cazul în care ofertantul este declarat adjudecatar, organul de executare va valorifica scrisoarea de garanţie bancară”, a declarat directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Constanţa, Vasilica Mihai. De asemenea, începînd cu 1 ianuarie 2007, operaţiunea de transfer a bunului imobil în proprietate publică (operaţiunea de dare în plată) nu mai este scutită de taxa pe valoarea adaugată.