Modificări legislative privind întocmirea situaţiilor financiare anuale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Modificări legislative privind întocmirea situaţiilor financiare anuale

Economie 20 Ianuarie 2007 / 00:00 1555 accesări

Persoanele juridice prevăzute la art.1 alin (1) din Legea contabilităţii nr.82/1991 aplică Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.1752/2005. Astfel, instituţiile de credit, instituţiile reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi brokerii de asigurare, întocmesc situaţiile financiare la 31 decembrie 2006 în conformitate cu reglementările contabile specifice acestora. Persoanele juridice, indiferent de forma de organizare, tipul de proprietate şi de reglementările contabile aplicate au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Persoanele juridice care depăşesc două din cele trei criterii prevăzute la art. 3 alin. 1 din reglementări, precum şi societăţile tranzacţionate întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind bilanţ (cod 10), cont de profit şi pierdere (cod 20), situaţia modificărilor capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie şi -note explicative la situaţiile financiare anuale.

Acestea vor fi însoţite de formularul “Date informative” (cod 30) şi de formularul “Situaţia activelor imobilizate”(cod 40). Celelalte persoane juridice întocmesc situaţii financiare anuale simplificate care cuprind bilanţ prescurtat, cont de profit şi pierdere şi note explicative la situaţiile financiare anuale simplificate. Acestea vor fi însoţite de formularul “Date informative” (cod 30) şi formularul “Situaţia activelor imobilizate” (cod 40). Opţional, ele pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de trezorerie. Potrivit art. 4 din OMFP nr.1752/2005, pentru situaţiile financiare ale anului 2006, întocmite potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene, încadrarea în criteriile de mărime se efectuează la sfîrşitul exerciţiului financiar al anului 2006, numai pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare ale anului 2005 (deci, nu pe baza indicatorilor aferenţi anilor 2005 şi 2006).

Firmele fără activitate depun doar o declaraţie

De asemenea, situaţiile financiare anuale întocmite de persoanele juridice prevăzute la pct. 3 alin. 1 din Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene sînt auditate potrivit legii. Fac obiectul auditului financiar şi situaţiile financiare anuale întocmite de entităţile de interes public ale căror valori mobiliare sînt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată. Situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor, împreună cu raportul de audit sau raportul de verificare al cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare. Începînd cu situaţiile financiare anuale pe 2006, entităţile care îndeplinesc condiţiile prevăzute în Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor Economice Europene au obligaţia de a întocmi şi situaţii financiare consolidate şi raport consolidat. Pentru situaţiile financiare consolidate ale anului 2006, determinarea criteriilor prevăzute la pct. 13 (1) din Reglementările contabile se face pe baza situaţiilor financiare întocmite la 31 decembrie 2006, prin cumulare, după eliminarea rezultatelor interne înregistrate în cadrul grupului. Totodată, situaţiile financiare consolidate nu se depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Situaţiile financiare consolidate şi raportul consolidat al administratorilor, împreună cu opinia exprimată de persoana responsabilă cu auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate, se publică conform legislaţiei în materie.

Persoanele juridice pot depune situaţiile financiare anuale, în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, la registratura unităţilor teritoriale ale MFP sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor HG nr.627/1995, în format electronic (pe dischetă), însoţite de formularele editate cu ajutorul programului, semnate şi ştampilate, conform legii, precum şi de o copie de pe codul fiscal, raportul administratorilor, o copie a balanţei de verificare a conturilor sintetice, raportul în formă scurtă al cenzorilor sau al auditorilor financiari, după caz, precum şi procesul-verbal al adunării generale privind aprobarea situaţiilor financiare anuale. Persoanele juridice care, de la constituire, nu au desfăşurat activitate vor depune o declaraţie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar. O declaraţie similară vor depune şi persoanele juridice care se află în curs de lichidare potrivit legii. În conformitate cu prevederile art. 30 din Legea contabilităţii, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. 1 prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale. Situaţiile financiare la 31 decembrie 2006 se întocmesc în lei. Această unitate de măsură se va trece pe fiecare formular în parte. Sancţiunile aplicabile pentru încălcarea prevederilor reglementărilor contabile conforme cu directivele europene sînt cele prevăzute de Legea contabilităţii. Programul de bilanţ se va procura cu discheta proprie de la DGFP Constanţa cam. 57, precum şi de la Administraţiile Finanţelor Publice ale judeţului Constanţa, sau poate fi descărcat de pe serverul de web al MFP, la adresa www. mfinante.ro.



12