Federația Asociațiilor de Promovare Turistică din Romania (FAPT) și Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM) anunță scăderea cu 25 - 30% a numărului de turiști moldoveni care s-au aflat în vacanță în destinațiile din România pentru petrecerea sărbătorilor de rit vechi. Potrivit estimărilor, aproximativ 11 - 12.000 de turiști moldoveni și-au petrecut vacanța în stațiunile montane din România în intervalul 1 decembrie - 10 ianuarie 2016. Topul preferințelor turiștilor moldoveni situează stațiunile românești Poiana Brașov, Predeal și Sinaia pe primele 3 poziții, urmate de destinații ca Bansko (Bulgaria), Viena (Austria), Cortina D’Ampezzo (Italia), și se constată revenirea cererii către Bucovel (Ucraina), datorită prețurilor scăzute și ofertelor promovate în Republica Moldova. Cauzele acestei scăderi consistente a cererilor de vacanțe în România sunt legate de accentuarea crizei politice și economice din Moldova (care a redus cererea de vacanțe pentru moldoveni), de liberalizarea circulației turistice pentru cetățenii moldoveni (care pot călători în UE fără viză, ceea ce i-a determinat să aleagă și alte destinații europene, în afară de România), dar mai ales de absența promovării României ca destinație în Moldova, spun reprezentanții din turism. ”Indiferent de efectele crizei cu care se confruntă bugetele de vacanță ale moldovenilor, România a scăzut consistent și îngrijorător în preferințele de vacanță ale turiștilor moldoveni, ca o consecință directă a absenței promovării destinațiilor românești pe piața din Moldova. Din păcate, Autoritatea Națională de Turism nu a reușit să deruleze nicio campanie de promovare pe Moldova de mai mulți ani, iar prin simpla participare de 3 - 4 zile la Expoziția de Turism din Moldova, nu ai cum să obții alte rezultate în afară de acela de a bifa prezența la un târg”, a declarat președintele FAPT, Corina Martin, într-un comunicat. Asta în condițiile în care, în ultimii 6 ani, ANAT și mai ales FAPT au dus o campanie continuă de promovare a destinațiilor românești către agențiile de turism și turiștii moldoveni, împreună cu FPTM. De exemplu, Asociațiile de Promovare Litoral - Delta Dunării, Bucovina, Râșnov, Brașov și Prahova au derulat acțiuni și campanii de promovare către această piață - considerată strategică pentru România, potrivit președintelui FAPT. În urma unor asemenea acțiuni de promovare, numărul turiștilor moldoveni care au ales Litoralul Românesc în vara 2015 a crescut consistent. ”Considerăm inacceptabilă lipsa unei strategii și a rezultatelor în promovarea României ca destinație de vacanță pe piața vecină și prietenă, în comparație cu eforturile de promovare pe care continuă să le facă Bulgaria, Turcia și alte destinații concurente”, a declarat Martin, în documentul transmis.
La rândul său, președintele FPTM, Alexandru Filipschi a precizat că în ultimii 3 ani a solicitat autorităților publice care coordonează turismul din România să se implice în promovarea destinațiilor românești pe teritoriul Republicii Moldova, așa cum fac de ani buni alte state.