Moş Crăciun la români… mai ceva ca-n Elveţia!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Moş Crăciun la români… mai ceva ca-n Elveţia!

Justiție 13 Noiembrie 2008 / 00:00 661 accesări

Deşi aproape jumătate dintre români vor să cumpere mai multe cadouri de sărbători în acest an, un procent similar, respectiv 45%, consideră că situaţia economică se va înrăutăţi în 2009 faţă de 2008. Aceste date aparent contradictorii aparţin unui studiu privind cheltuielile de sărbători, realizat de firma de consultanţă Deloitte. „Un procent de 45% dintre români se aşteaptă la o deteriorare economică în 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred că puterea lor de cumpărare va scădea faţă de anul trecut, chiar dacă simt deja impactul crizei financiare care, la momentul realizării studiului era încă la început. Într-un mediu economic sumbru, 45% dintre români vor să îşi majoreze cheltuielile de sărbători”, se arată în studiu. Cei mai mulţi dintre români vor să primească încălţăminte sau îmbrăcăminte de sărbători (51%), în topul preferinţelor situîndu-se, de asemenea, cosmetice şi parfumuri (41%), cărţi (41%), bijuterii şi ceasuri de mînă (35%). În schimb, majoritatea românilor vor cumpăra cosmetice şi parfumuri pentru a le face cadou (54%), urmate la mică distanţă de îmbrăcăminte şi încălţăminte (53%). Dacă în ţările est-europene, la fel ca în România, majoritatea locuitorilor vor să cumpere mai multe cadouri, în Europa Occidentală, cu excepţia Elveţiei, respondenţii se aşteaptă să achiziţioneze mai puţine cadouri decît anul trecut. În privinţa evoluţiei condiţiilor economice, 45% dintre români se aşteaptă la înrăutăţirea situaţiei economice în 2009, în timp ce o treime se aşteaptă la condiţii mai bune. Potrivit studiului, ponderea est-europenilor care consideră că anul viitor va aduce o situaţie economică mai dificilă este mai mică decît în cazul Europei de Vest. Doar 10% din vest-europeni anticipează creştere economică. “Perspectiva pesimistă observată aproape peste tot este mai pronunţată în Germania, Elveţia, Franţa şi Turcia. În aceste ţări, mai puţin de 16% dintre cei intervievaţi se aşteaptă ca economia să se îmbunătăţească în 2009 şi mai mult de 60% se aşteaptă să se deterioreze. Pierderea încrederii este accentuată mai ales în ţările care anul trecut se aflau într-o poziţie economică puternică, în comparaţie cu ţările care începuseră deja sa sufere”, se mai arată în studiu.

Bugetul mediu alocat de un român pentru cheltuielile de sfîrşit de an este, potrivit Deloitte, de 585 de euro, în uşoară creştere faţă de anul trecut. În funcţie de repartizarea banilor, 290 de euro vor fi cheltuiţi pentru mîncare, suma alocată pentru alimente va fi de 185 de euro, iar pentru socializare românii vor plăti, în medie, 10 euro. Deşi salariile sînt cu mult mai mici, bugetul alocat de români pentru sfîrşitul anului este similar cu cel din alte ţări europene, cum ar fi Belgia - 597 euro, Elveţia - 580 euro, Portugalia - 560 euro, Rusia - 565, dar mai mare decât în cazul respondenţilor din Cehia - 508 euro, Slovacia - 430 euro, Turcia - 397 euro sau Ucraina - 235 euro. Cele mai mari sume vor fi cheltuite de irlandezi (1.355 euro), englezi şi spanioli.

Majoritatea românilor consideră că scumpirea alimentelor va influenţa cheltuielile de sărbători. Astfel, 34% din respondenţi vor cheltui mai puţin pe cadouri pentru a cumpăra alimente şi băuturi, 14% vor cumpăra mai puţine alimente pentru a cheltui aceeaşi sumă de bani pentru cadouri, iar 25% nu cred că bugetul personal va fi afectat de aceste majorări. În privinţa efectului creşterii tarifelor la carburanţi şi energie, ponderea celor care susţin că nu vor fi influenţaţi în stabilirea bugetului este uşor mai ridicată decît în cazul scumpirii alimentelor, respectiv 32%. În schimb, 31% spun că vor cheltui mai puţin pe alimente şi cadouri. O altă tendinţă remarcată în toate ţările participante la studiu este controlul asupra cheltuielilor de sărbători, unul din doi respondenţi urmînd să îşi stabilească un buget pentru cumpărăturile de la sfîrşitul anului, faţă de un raport de unul din trei în 2007. Astfel, 48% dintre români vor să îşi stabilească un buget pentru cheltuielile de sărbători în acest an, faţă de 37% în 2007. “Acest studiu arată că proverbialul apetit al românilor pentru cumpărături, deşi se menţine ridicat, se reorientează treptat către o abordare mult mai matură. Este un mesaj important pentru operatorii de retail. Consumatorii vor produse folositoare, dar vor în acelaşi timp să profite şi de oferte speciale. În plus, înainte de achiziţii caută cît mai multe informaţii şi vor să obţină cel mai bun raport calitate-preţ”, a declarat, preşedintele Deloitte România, George Mucibabici. Studiul privind cheltuielile de sărbători se află la a 11-a ediţie şi a fost realizat în 16 state europene, în Africa de Sud şi Statele Unite. Pentru România, Slovacia şi Ucraina aceasta este prima ediţie. Informaţiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat şi a unui eşantion selectat în baza anumitor criterii. Din România au fost intervievate 618 persoane. Cercetarea a fost realizată în ultima săptămînă din septembrie şi prima săptămînă din octombrie.



12