Şi în anul care urmează, motorina va fi mai scumpă decît benzina! Motivul are la bază trei elemente: majorarea, de la 1 ianuarie, a accizei, cursul de schimb la care este calculat preţul şi introducerea normelor Euro 5. Previziunile arată că toate aceste elemente, cumulate, vor scumpi tipurile de carburanţi cu valori cuprinse între 3,8% şi 10%! Amintim că preţul motorinei l-a întrecut pe cel al benzinei pentru prima oară la începutul lui 2008, ca urmare a majorării accizei cu 5,6%, de la 307,59 euro/tonă la 325 euro/tonă, şi a creşterii cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului. La începutul anului viitor, acciza la motorină va ajunge la 336 euro/tonă, urmînd ca, în 2010, să ajungă la 347 euro/tonă. În cazul benzinei cu plumb, acciza va rămîne la nivelul de 547 euro/tonă, în timp ce pentru benzina fără plumb, acciza va creşte anul viitor de la 425,06 euro/tonă la 436 euro/tonă, în 2010 urcînd la 452 euro/tonă. Menţionăm că acciza este calculată la cursul leu/euro al Băncii Naţionale a României din prima zi lucrătoare a lunii octombrie. Astfel, pentru anul viitor, cursul la care va fi calculată acciza este 3,7348 lei/euro, în timp ce, pentru acest an, nivelul a fost de 3,3515 lei/euro.
În acest fel, cel de-al treilea element al creşterii, introducerea standardului Euro 5, cumulat cu majorările accizelor, va duce la o creştere a preţului la pompă la carburanţi cuprinsă între 3,8% şi 10%. Companiile petroliere susţin însă că impactul ar putea fi diminuat de o eventuală scădere a preţului barilului de petrol pe pieţele internaţionale. Chiar dacă ar fi aşa, introducerea standardului Euro 5 obligă companiile să facă o serie de investiţii în unităţile de procesare, iar recuperarea acestor costuri nu se poate face decît prin preţul la pompă al carburanţilor (sic)! Standardul Euro 5, care are ca scop reducerea conţinutului de sulf din carburanţi, va intra în vigoare, de la 1 ianuarie 2009, în toate statele membre ale UE.