MT: Foarte puţine linii feroviare sunt profitabile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Faţă de anii ’90, transportul de călători a scăzut cu 90%

MT: Foarte puţine linii feroviare sunt profitabile

Social 09 Iulie 2014 / 00:00 324 accesări

CFR Marfă arată că planurile autorităţilor de reducere a reţelei feroviare trebuie regândite, iar închiderea unor secţii va afecta activitatea companiei, în timp ce Ministerul Transporturilor (MT) precizează că majoritatea liniilor de cale ferată din România sunt neprofitabile. "Reducerea lungimii sau închiderea unor secţii de circulaţie, pentru CFR Marfă şi pentru societate în general, noi considerăm că trebuie regândită, pentru că CFR Marfă, la ora actuală, este singurul operator care face transport de vagoane izolate - ceilalţi foarte, foarte puţin, dacă au 1-2%, fac numai trenuri complete - şi prin închiderea acestor secţii, aşa-zise secundare, probabil că vor fi zone multe afectate - aici avem transport de îngrăşăminte, de produse lemnoase, combustibil şi multe alte produse, iar în eventualitatea închiderii acestor linii, nu vor mai fi efectuate aceste transporturi. Vor afecta negativ atât activitatea CFR Marfă (acest trafic de vagoane izolate reprezintă circa 18% din activitatea noastră), cât şi activitatea în general a societăţii", a declarat, ieri, Ion Soare, director comercial al CFR Marfă. Concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă şi programe de reducere a costurilor sunt o parte dintre măsurile avute în vedere de Guvern pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al României, acestea fiind aprobate de Executiv printr-un memorandum. Închiderea sau închirierea unor tronsoane din reţeaua feroviară este şi unul dintre angajamentele Romăniei faţă de FMI. "Nu există linii de cale ferată profitabile, sunt foarte puţine în România. Totuşi, ne-am uitat la raportul de recuperare a costurilor, iar toate aceste linii care au fost propuse spre a fi reduse prezintă un raport de recuperare a costurilor de sub 10%. Reţeaua care rămâne, 60% din reţeaua de cale ferată, acoperă peste 90% din transportul care se utilizează pe calea ferată", a declarat Cătălin Costache, director al Direcţiei Programare în cadrul Autorităţii de Management pentru POS Transport. El a afirmat că măsurile de restructurare propuse prin memorandumul aprobat de Guvern vizează atât reducerea reţelei de cale ferată din administrarea statului, cât şi creşterea investiţiilor alocate lucrărilor de reparaţii, îmbunătăţirea serviciilor şi eficientizarea cheltuielilor. "Din perspectiva transportului feroviar de pasageri, situaţia este foarte gravă. La momentul acesta, cota de piaţă a transportului feroviar de pasageri este undeva la 13%, iar tendinţele pe viitor nu sunt deloc încurajatoare. Tendinţa este ca numărul persoanelor care folosesc transportul pe cale ferată pentru deplasare să scadă cu peste 20%, iar gradul de motorizare al populaţiei este prognozat să crească cu 29%", a arătat el.

Costache a precizat că, faţă de 1990, business-ul de transport de pasageri pe calea ferată a scăzut cu 90%.



12