Muzeul de sculptură „Ion Jalea” s-a redeschis, ieri, pentru turiştii estivali care, în periplul lor prin zona peninsulară a vechiului Tomis, în drum spre Farul Genovez sau spre faleza Cazinoului, vor să (re)descopere Constanţa culturală. Cei care doresc să-i treacă pragul vor fi plăcut impresionaţi de bogata colecţie pe care o adăposteşte frumoasa „Casă Pariano”, numită astfel după numele proprietarului său din alt veac, moşierul Constantin Pariano.
Şi în această vară, publicul va putea admira pe simezele instituţiei de cultură, subsecţie a Muzeul de Artă, şi o serie de desene de sculptor, aşa cum s-a întâmplat anul trecut, când publicul a admirat atât desenele lui Jalea, cât şi ale arhitectului care a proiectat edificiul, Victor Stephănescu.
„Dorim să prezentăm o serie întreagă de desene realizate de Ion Jalea şi de alţi sculptori importanţi din perioada modernă şi contemporană a artei româneşti. În general, sculptorii sunt parcimonioşi în a-şi prezenta desenele, dar în donaţia Jalea a intrat o serie de desene realizate de acesta, iar în colecţia Muzeului de Artă se află alte lucrări făcute de marii noştri artişti”, a spus directorul Muzeului de Artă, Doina Păuleanu.
Sculptură cu o singură… mână. Fie că sunt sculpturi mici, de interior sau supradimensionate, aşa cum este cazul reprezentărilor în ipsos ale Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, prăznuiţii acestei luni sau basoreliefuri, lucrările se impun prin eleganţă şi stil.
Creaţia marelui Jalea, al cărui talent a fost descoperit de profesorul Dimitrie Hârlescu, are ca sursă de inspiraţie viaţa la ţară, scenele mitologice şi religioase, artistul manifestând o predilecţie specială şi pentru portret, dar şi pentru nud. Deşi fără o mână, pe care şi-a pierdut-o pe front, în Primul Război Mondial, artistul, care a studiat cu Frederich Storck şi Dimitrie Paciurea, frecventând şi atelierele lui Auguste Rodin şi Antoine Bourdelle, Ion Jalea, s-a impus în plastica românească prin originalitatea sa.
Impresionanta colecţie a Muzeului „Ion Jalea” însumează peste 200 de lucrări şi a fost constituită prin donaţia antumă din 1968 a marelui artist dobrogean, care a văzut lumina zilei în localitatea tulceană Casimcea, dar şi prin donaţia postumă a familiei, din 1984. Planurile muzeului memorial „Ion Jalea”, constituit din dorinţa expresă a marelui sculptor, care a dorit să-şi doneze lucrările Constanţei, a avut, până în 1968 - anul primei donaţii a lui Jalea - mai multe destinaţii, fiind, printre altele, sediul Consulatului englez sau cel al Serviciului Maritim Român.