Aula Bibliotecii Judeţene “Ioan N. Roman“ a găzduit, miercuri după-amiază, un eveniment editorial unic în spaţiul cultural constănţean, cunoscutul ziarist de investigaţii, Constantin Cumpănă, lansînd o carte-document de excepţie, “Tragedia navei Independenţa - cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti“. Momentul a stat sub semnul emoţiilor, lacrimilor şi durerii fără margini, dar şi al speranţei că, într-o zi, misterul cumplitei dispariţii, în urmă cu 27 de ani, a celor 42 de marinari-eroi de pe nava supranumită “Titanicul“ flotei româneşti, va fi elucidat, odată pentru totdeauna. Clipe de maximă tensiune, cu triste amintiri şi suflete îndoliate care nu şi-au găsit, nici pînă în prezent, resemnarea... astfel poate fi descrisă atmosfera care a cuprins întreaga aulă a Bibliotecii, devenită neîncăpătoare pentru rudele victimelor, soţiile, copiii, fraţii, surorile, prietenii şi foştii colegi, oameni ale căror vieţi şi-au schimbat, în mod tragic şi definitiv, cursul... Moment apocaliptic în istoria navigaţiei maritime autohtone, fatidica zi de 15 octombrie 1979 a reprezentat data la care petrolierul de 150.000 tdw “Independenţa”, construit în ªantierul Naval Constanţa şi lansat la apă în ziua de 27 mai 1977, a fost colizionat de nava grecească “Evriali”, în apele Mării Marmara, în strîmtoarea Bosfor. “Independenţa“ a ars neîntrerupt timp de 29 de zile şi de nopţi şi 42 de marinari au murit, 13 au fost daţi dispăruţi şi doar trei au reuşit să se salveze. Petrecut în plin regim comunist, cazul a fost ignorat cu bună ştiinţă de autorităţile vremii, în timp ce presa internaţională consemna tragicul incident în rîndul celor mai mari catastrofe maritime mondiale. Act terorist, premeditat, întîmplare nefericită, neprofesionalism şi lipsă de experienţă din partea comandantului navei greceşti, toate aceste ipoteze rămîn valabile şi acum, la 27 de ani de la producerea cumplitei tragedii. În anul 1990, cazul intra în atenţia săptămînalului constănţean “Contrast“, al cărui redactor-şef, la acea vreme, era Radu Mazăre, iar şeful Secţiei Eveniment, Nicuşor Constantinescu, cel care, de altfel, i-a şi încredinţat ziaristului Constantin Cumpănă această anchetă. Tot atunci au apărut şi primele articole care încercau să facă lumină în acest caz. S-au scurs, de atunci, 16 ani, timp în care au fost răscolite arhive, biblioteci, muzee, s-au purtat discuţii cu ambasadele şi consulatele ţărilor implicate în tragicul incident şi, mai ales, cu rudele marinarilor dispăruţi. Întregul material obţinut a fost concretizat de Constantin Cumpănă într-o carte-document unică, absolut cutremurătoare.
Cartea-document “Tragedia navei Independenţa - cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti“ a apărut sub egida editurilor Telegraf Advertising şi Ex Ponto
Lansarea cărţii “Tragedia navei Independenţa - cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti“, semnată Constantin Cumpănă şi apărută la editurile Telegraf Advertising şi Ex Ponto, a avut loc în prezenţa unei audienţe numeroase. Alături de autor, de rudele îndoliate, de unul dintre cei trei supravieţuitori de pe “Independenţa“, şeful mecanic al navei, Sorin Mihăilescu, de cîteva nume importante din învăţămîntul superior maritim şi nu numai, în sală s-au mai aflat: preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, deputatul Corneliu Dida, redactorul-şef al cotidianului “Telegraf“, Mona Lisa Popa, directorul Bibliotecii Judeţene, dr. Liliana Lazia, directorul editurii Ex Ponto, prof. Ioan Popişteanu - director al Bibliotecii Universităţii “Ovidius“, preşedintele Filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor din România, Ovidiu Dunăreanu, muzeograful Carmen Atanasiu şi alţii. Evenimentul editorial a debutat cu un moment de reculegere în amintirea marinarilor-eroi de pe “Independenţa“, iar lansarea de carte a fost dublată de prezentarea unui film-documentar zguduitor, realizat de acelaşi Constantin Cumpănă. Filmul a prezentat imagini, în premieră naţională, atît de la momentul lansării la apă al navei, în prezenţa soţilor Ceauşescu, fiind surprinsă inclusiv secvenţa în care tradiţionala sticlă de şampanie lansată spre bordul navei de “naşa de botez“ a petrolierului, Elena Ceauşescu, nu s-a spart - semn de rău augur, potrivit superstiţiilor marinăreşti, cît şi imagini apocaliptice, cu “Titanicul“ flotei româneşti în nori negri de fum şi flăcări roşii, galbene şi portocalii, care au ars neîntrerupt o lună de zile...
Avînd o “arhitectură“ cu totul deosebită, cu fragmente de documente integrate în şirul de naraţiuni care evocă figurile marinarilor care au compus echipajul “Independenţa“, cartea dovedeşte talentul scriitoricesc al ziaristului Constantin Cumpănă. Această apariţie editorială a fost apreciată de critică şi public, deopotrivă, fiind preconizate şi alte lansări, nu doar la Constanţa, ci şi la Tîrgurile de Carte din ţară. Potrivit directorului editurii Ex Ponto, Ioan Popişteanu, cartea va fi lansată şi la Tîrgul Internaţional Gaudeamus de la Bucureşti, din luna noiembrie: “Este o carte excepţională din toate punctele de vedere, o carte-document, este chiar o carte ştiinţifică. Este scrisă cu foarte multe trăiri, cu talent scriitoricesc.
Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu: “Am să vorbesc cu domnul primar Radu Mazăre şi cu alte autorităţi, să facem, în municipiul Constanţa, un monument al navelor româneşti dispărute şi al marinarilor care şi-au dat viaţa, inclusiv al celor de pe
“Sînt copleşit de emoţie şi sînt impresionat de asistenţa care a onorat această lansare de carte. Efectiv, astăzi, mi s-a născut un copil, se numeşte
Cu siguranţă că, odată cu lansarea acestei cărţi, mulţi îşi vor regăsi măcar puţin din liniştea sufletească de altădată. Durerea şi lacrimile vor rămîne pentru totdeauna în sufletele familiilor îndoliate şi fac, însă, ca orice comentariu să fie de prisos:
Constantin Cumpănă, autorul: “Am un sentiment de satisfacţie pentru că, după ani şi ani, am reuşit să aduc în faţa opiniei publice o lucrare, o carte-document, care vorbeşte despre o tragedie pe care mulţi au uitat-o, iar foarte mulţi, şi mă refer în mod special la generaţia tînără, nici nu ştiu despre ea“.
Sorin Mihăilescu, şeful mecanic al navei şi unul dintre cei trei supravieţuitori: “Practic, nici eu nu ştiu cum am reuşit să mă salvez, am înotat, m-am luptat pentru viaţă, dar nu eram sigur că voi scăpa. Tot timpul am trăit cu impresia asta, dar îmi era groază să nu ard... ªi asta m-a făcut să înot foarte repede, eu am făcut şi sport de performanţă la viaţa mea, înotam foarte bine, aveam viteză şi norocul meu şi al celorlalţi doi colegi ai mei, a fost că nu ne-a căzut în cap nicio sfărîmătură, atunci cînd nava a explodat. Am avut noi bafta asta, pe alţii, i-am văzut la morga din Istanbul, cu capetele zdrobite, arse, şi mîinile, umerii... Arătau infernal. Nava era un vulcan în erupţie... Am luat-o înot, pe apocalipsa ăceea nu te mai vedeai decît pe tine, am înotat aşa aprox. o oră şi jumătate, pînă cînd m-a cules o ambarcaţiune turcească cu vele, iar pe Gomboşanu, pe timonier, barca acestui cuter şi ei ne-au dus la mal. Acolo ne-a preluat poliţia şi ne-a dus la mal. Am avut noroc cu carul“.
Ovidiu Cotlearenco, fratele lui Leonard Cotlearenco - ofiţer electrician I: “Eram pe un alt petrolier,
Cristina Boroiu, fiica lui Marin Boroiu, timonier II: “M-a deranjat că mi s-a pus eticheta de... orfana aia sau că tatăl ei a fost pe..., cuvinte pe jumătate spuse. Abia articolele acelea din
Claudiu Val, jurnalist: “Constantin Cumpănă este de două ori merituos, o dată pentru publicarea acestei cărţi, care aruncă un spot de lumină asupra unui eveniment care a rămas întunecat în istoriografia comunistă şi regimul trecut au făcut totul ca să se afle cît mai puţin despre ce s-a întîmplat atunci, pe