Deşi în ultimii ani atacurile piraţilor somalezi nu mai reprezintă o noutate pentru niciun armator şi navigator, încă mai sunt companii care-şi aruncă navele „în gura lupului” fără să-şi ia măsurile necesare de siguranţă. Prin urmare, nu este de mirare că, deşi numărul atacurilor a scăzut faţă de anii trecuţi, încă mai sunt navigatori care cad victime piraţilor din Somalia. Potrivit preşedintelui Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, în 2012, un singur navigator român a fost capturat. El se află la bordul tancului petrolier „MT Smyrni”, împreună cu alţi 25 de navigatori (11 indieni şi 14 filipinezi). Având în vedere că în 2010 şi 2011 numărul românilor capturaţi a fost de 54 (o medie anuală de 27 de navigatori), un singur caz în 2012 reprezintă o îmbunătăţire considerabilă. „Acum, la patru ani de la înfiinţarea culoarului de siguranţă din largul coastelor Somaliei, numărul atacurilor piraţilor somalezi a scăzut, ca urmare a înmulţirii controalelor navelor militare aliate din zonă”, a declarat preşedintele SLN. Chiar dacă, pe hârtie, cifrele sunt îmbucurătoare, pentru românul aflat, încă, în mâinile piraţilor, situaţia nu este deloc plăcută, cu atât mai mult cu cât de la capturarea sa au trecut şase luni. Nava „MT Smyrni” a fost atacată de piraţi pe 11 mai 2012, în zona mării Arabiei. Piraţii s-au apropiat de tancul petrolier, în două schifuri (ambarcaţiuni sportive foarte înguste, cu motor - n.r.) şi au tras câteva focuri de armă spre vapor, de la o distanţă mai mică de 500 de metri.
NEGOCIERI DURE „Din discuţiile pe care le-am purtat cu armatorul elen Dynacom Tankers Management Ltd., încă se poartă negocieri, care se pare că sunt destul de dure. Este posibil ca piraţii să fi cerut o sumă foarte mare pentru a elibera nava şi echipajul”, a mai spus preşedintele SLN. În condiţiile în care navele încărcate sunt mult mai expuse atacurilor piraţilor decât cele care nu transportă nimic (greutatea încărcăturii scufundă o suprafaţă mai mare din corpul navei, ceea ce face ca piraţii să poată urca mai uşor la bord), armatorii şi comandanţii navelor trebuie să opteze pentru măsuri suplimentare de siguranţă când trec prin zonele în care-şi fac veacul piraţii: mai mulţi navigatori care să asigure paza navei în perioada traversării zonei respective; folosirea tunului cu apă de la bord (în cazul navelor care sunt dotate cu aşa ceva) pentru respingerea piraţilor ce încearcă să urce la bord; aşteptarea altor nave care să traverseze pentru a alcătui un convoi etc. Din păcate, nu de fiecare dată se ţine seama de aceste măsuri, iar piraţii continuă să stoarcă bani de la armatorii care cred că navele lor sunt invulnerabile.