Mai mulți navigatori români, printre care și constănțeni, trec prin clipe grele, departe de țară, în Tunisia. Vorbim despre 20 de membri ai echipajului navei comerciale ”Asirat”, aflată sub pavilion Republica Moldova, care a fost reținută din 1 august în portul Gabes, din Tunisia, în urma unui litigiu comercial. Potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, totodată reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, cei 20, care nu sunt membri ai sindicatului, nu au mai fost plătiți din iulie. Ei se plâng de faptul că, la bord, condițiile de muncă și de viață sunt precare. Mai mult, o parte din echipaj acuză boli de piele, rinichi, inimă și stomac. Reprezentanții Autorității Navale Române (ANR) și ai SLN anunță că au demarat procedurile pentru executarea poliței de securitate financiară, astfel încât echipajul să fie plătit și repatriat. Totodată, potrivit reprezentanților SLN, și agenția de crewing Sea Wind Shipping, prin care navigatorii au plecat la muncă, face eforturi pentru ca echipajul să fie repatriat. Conducerea agenției a întrerupt contractul de furnizare de personal navigant încheiat cu societatea National Transport Company pentru nava ”Asirat”, pentru nerespectarea clauzelor, neplata echipajului și a datoriilor față de agenția de crewing. ”Ministerul Afacerilor Externe a fost informat și se încearcă să se obțină de la autoritățile tunisiene aprobarea repatrierii echipajului actual”, a declarat Adrian Mihălcioiu. Sindicatul Liber al Navigatorilor face apel către toți navigatorii români și agențiile de crewing din România să evite furnizarea de personal navigant pe această navă, deoarece condițiile de la bord nu respectă convenția MLC 2006, care reglementează munca navigatorilor la nivel internațional.
SE IMPUNE IMPLEMENTAREA CONVENȚIEI MLC 2006 Potrivit lui Mihălcioiu, Tunisia nu a implementat Convenția. Navigatorii care pleacă în voiaje mai sunt atenționați să se asigure că viitorul lor loc de muncă, prin contractul semnat, este conform cu MLC 2006. Reamintim că, în această vară, Parlamentul României a ratificat Convenția MLC 2006. Sindicatul Liber al Navigatorilor sprijină ANR, Ministerul Transporturilor și Ministerul Muncii pentru implementarea cât mai urgentă a MLC 2006, astfel încât contractele semnate de navigatorii români să garanteze ca minimul condițiilor de muncă și viața de la bord să fie conforme cu regulile Convenției.