Epopeea navigatorilor români reţinuţi la bordul navei greceşti „Spica Gas” pare să se apropie de sfârşit. După aproximativ şapte luni petrecute la bordul navei, mecanicul şef Alexandru Dinuţu, din Craiova, şi motoristul Daniel Ion, din Năvodari, s-ar putea întoarce acasă. Potrivit deciziei instanţei în procesul intentat de reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) din Grecia împotriva armatorului, în numele echipajului, nava ar fi trebuit să fie scoasă la licitaţie pe 3 martie, dacă armatorul nu reuşea să o vândă. „Pe 26 februarie, proprietarul navei a contestat decizia instanţei, susţinând că preţul fixat pentru vânzarea navei este prea mic. Pe 4 martie am fost informaţi că scoaterea la licitaţie a navei a fost amânată pe 14 aprilie, pentru ca instanţa să poată analiza contestaţia armatorului. Pe 14 aprilie, însă, s-a decis amânarea judecării contestaţiei pentru 15 mai”, a declarat Alexandru Dinuţu. La aflarea veştii, navigatorii români şi-au pierdut speranţa de a se mai întoarce în România până la începutul verii. Deşi contractul navigatorilor români a expirat încă din septembrie 2009, aceştia nu pot părăsi nava decât dacă armatorul le găseşte înlocuitori. Din cauza încărcăturii periculoase (gaz lichid), legislaţia prevede ca la bordul navei să se afle, în permanenţă, un echipaj de urgenţă. „Din fericire, operatorul navei ne-a dat veşti bune. După amânarea dispusă de instanţă, acesta a venit la bord şi ne-a spus că va începe demersurile necesare pentru repatrierea noastră. Acelaşi lucru ni l-a spus şi reprezentantul ITF în Grecia, care ne-a asigurat că, în cursul săptămânii viitoare (săptămâna aceasta – n.r.), vom pleca acasă. Operatorul navei a spus că suntem cetăţeni europeni şi nu are dreptul de a ne ţine la bord fără voia noastră”, povesteşte Alexandru Dinuţu. Alţi cinci navigatori români (Ion Cojanu - bucătar, Constanţa; Marian Ichim - motorist, Constanţa; Liviu Volnea - ofiţer III mecanic, Constanţa; Vasile Mocanu - timonier, din Brăila şi Lucian Badea - motorist, din Tulcea) au părăsit bordul navei în lunile noiembrie şi decembrie. Reamintim că nava „Spica Gas” a fost reţinută în rada portului Pireu în septembrie 2009, ca urmare a declanşării unui conflict între fostul şi actualul proprietar.