În timp ce japonezii au reconstruit o autostradă în numai trei zile, românii modernizează câțiva kilometri de drum în mai mulți ani. Cele mai bune exemple le avem la Năvodari, unde proiectele de lărgire a două drumuri, Năvodari - Mamaia și Năvodari - Lumina, au depășit cu mult termenele de finalizare. Autoritățile locale dau vina pentru aceste întârzieri pe contestatarii de profesie și pe constructori. Indiferent cine e responsabil, un lucru este cert: locuitorii şi turiştii sunt cei care au pierdut cel mai mult. Pe drumurile construite și... aproape modernizate pe banii lor își strică mașinile.
O companie japoneză a reușit performanța, în 2011, să reconstruiască, în numai trei zile, o autostradă de șase benzi, distrusă de seismul din 11 martie 2011. Pe plaiurile mioritice poate ar fi bine să importăm niște japonezi, în condițiile în care unele drumuri sunt construite și chiar modernizate pe parcursul câtorva ani. Cele mai la îndemână exemple le avem chiar în județul Constanța. Mai exact, la Năvodari, unde reabilitarea și modernizarea a două drumuri durează de mai bine de o veșnicie. Pe de o parte, lucrările de lărgire a drumului comunal 86 - care face legătura între stațiunea Mamaia și Năvodari -, derulate din fonduri europene, au început în 2013 și trebuiau terminate la finele lunii septembrie a anului trecut. Însă termenele au fost prelungite de mai multe ori, așa că s-a ajuns în situația în care proiectul de lărgire și modernizare a drumului de aproximativ șase kilometri va fi finalizat abia în toamna acestui an. Managerul de proiect, Adrian Constantin, spune că autoritatea locală a fost neputincioasă în acest caz, deoarece lucrurile au fost tărăgănate ba din cauza unei contestații la licitația în urma căreia s-a ales constructorul drumului, ba din cauza unui litigiu între firma care se ocupă de lucrări și furnizorul de energie electrică, privind relocarea stâlpilor de iluminat.
RUTA OCOLITOARE... ÎN AER
Teoretic, se poate ajunge în Năvodari ocolind prin Ovidiu și Lumina, pe drumul județean 226C. Doar că nici pe această rută nu se poate circula în condiții normale. Asta pentru că și respectiva șosea este în curs de lărgire, prin intermediul unui proiect finanțat din bani europeni. Lucrările au fost demarate în 2014, dar și acestea au fost oprite timp de trei luni din cauza faptului că o persoană „binevoitoare” a depus plângeri la mai multe instituții (inclusiv la DNA), în care a reclamat tot felul de presupuse nereguli legate de proiect. Așa se face că, în loc să se ocupe mai departe de această investiție, angajații Primăriei Năvodari au fost nevoiți să trimită justificări peste justificări și să stea la dispoziția organelor de control. Și în acest caz, Adrian Constantin spune că lucrările vor întârzia, proiectul urmând să se încheie, atenție, abia în 2018. „În afara faptului că am avut lucrările oprite din cauza unui contestatar de profesie, modernizarea drumului nu a decurs așa cum ne-am așteptat. La nici un an după ce a fost turnat primul covor asfaltic, au apărut crăpături în șosea. Este inadmisibil! Vom cere remedierea problemelor“, a spus managerul de proiect.
„TIME IS MONEY“
Întârzierea lucrărilor la cele două drumuri duce, automat, la pierderea de bani. „Valoarea lucrărilor la drumul Mamaia - Năvodari se ridică la 50 de milioane de lei. Cea mai mare parte provine de la Uniunea Europeană. Însă, din cauza întârzierilor lucrărilor, Primăria Năvodari trebuie să cheltuiască aproximativ 9 milioane de lei, pentru că a fost nevoită să dea înapoi UE banii necheltuiți. Pe de altă parte, costurile pentru modernizarea drumului Năvodari - Lumina se ridică la 40 de milioane de lei. În acest caz, lucrurile sunt mai grave. Din cauza problemelor întâmpinate, Primăria trebuie să suporte de la bugetul local 20 de milioane de lei. Evident, am fost nevoiți să ne împrumutăm“, a spus Constantin.