Piaţa abundă în băuturi răcoritoare, pe etichetele cărora găsim reclame care mai de care mai atractive. Prin acestea suntem îndemnaţi să cumpărăm produse de cea mai bună calitate, naturale, unele spre 100%. Realitatea este însă cu totul şi cu totul alta. Băuturile necarbonatate de tip ceai care se găsesc pe piaţa românească au între 0,1 şi 0,3% suc de fructe din concentrat, conţin E-uri, zahăr şi îndulcitori. O marcă din cinci conţine şapte E-uri, indică un studiu realizat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România - InfoCons. Asociaţia a realizat în perioada iulie - august un studiu comparativ pe băuturile răcoritoare tip ceai existente pe piaţa românească. Concluzia? 35,71% dintre produsele studiate au în conţinut atât zahăr, cât şi îndulcitori. În cadrul studiului au fost analizate 14 tipuri de produse, achiziţionate în mod aleatoriu şi anonim de către reprezentanţii Asociaţiei din supermarketurile de pe teritoriul ţării. Distribuitorii care au fost analizaţi sunt următorii: SC Coca - Cola HBC România SRL, Quadrant Amroq Beverages SRL, SC Carrefour Romania SA, Real - Hypermarket Romania SRL şi SC Lidl Discount SRL. Ca urmare a realizării acestui studiu a reieşit faptul că, din punct de vedere al numărului de E-uri, din cele 14 tipuri de produse analizate: 28,57% au în conţinut un număr de două E-uri, 35,71% au în conţinut trei E-uri, iar 21,42% au un conţinut de şapte E-uri. Din punct de vedere al conţinutului de zahăr şi/sau îndulcitori, ca urmare a studiului realizat au reieşit următoarele: 35,71% au în conţinut atât zahăr, cât şi îndulcitori, iar 28,57% au în conţinut doar zahăr. Potrivit Asociaţiei, cele mai multe E-uri (opt) se regăsesc în două sortimente de băuturi răcoritoare tip ceai comercializate de retailerul german Lidl. Este vorba despre Ice Tea lămâie - Băutură răcoritoare necarbonatată cu aromă de lămâie şi extract de ceai negru şi Ice Tea Piersici - Băutură răcoritoare necarbonatată cu aromă de piersici şi extract de ceai negru. Urmează „ceaiurile“ comercializate sub brandurile proprii ale retailerilor Carrefour şi Real (Carrefour Discount Ice Tea cu aromă de lămâie, Carrefour Discount Ice Tea cu aromă de piersică şi, respectiv, Băutură răcoritoare necarbonatată cu aromă de ceai şi de lămâie), cu câte şapte E-uri. Cele mai puţine E-uri (3) se regăsesc în unele dintre sortimentele produse de Coca-Cola HBC sub brandul Nestea. Studiul face parte dintr-un proiect de monitorizare a produselor şi serviciilor comercializate pe piaţa românească, derulat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.