Un nou conflict de muncă începe să se contureze printre salariaţii unuia dintre marii operatori din Portul Constanţa. Decizia conducerii societăţii „Decirom” SA Constanţa de a disponibiliza 22 dintre angajaţi, a aprins „fitilul”. Liderul Sindicatului „Decirom”, Silviu Stanciu, susţine că nu se opune procesului disponibilizării, dacă decizia va ajuta societatea din punct de vedere financiar, însă îi acuză pe manageri şi pe investitorii spanioli că nu respectă rigorile legii şi nu au întocmit lista celor care urmează să fie puşi pe liber după criteriile prevăzute în contractul colectiv de muncă. „Era normal să fie disponibilizaţi pensionarii care încă muncesc, dacă sînt cazuri de soţ şi soţie, să plece unul dintre ei, cei care au foarte multe concedii medicale, cei cu penalizări pentru consum de alcool sau lipsă de la program. Însă, pe lista disponibilizaţilor sînt muncitori care produc pentru societate, unici întreţinători de familie şi chiar un membru al comitetului de sindicat, în condiţiile în care organizaţia sindicală este ultima trecută pe lista disponibilizărilor dintr-o societate”, a declarat Stanciu. El a subliniat că, deşi a propus conducerii să „se aşeze la masa negocierilor şi să decurgă totul conform legii”, aceştia au refuzat. „Pe 27 iulie, am primit o adresă prin care eram informat că din cauza situaţiei economico-financiare, s-a decis desfiinţarea a 22 de posturi. Adresa am primit-o la interval de o săptămînă, după ce sindicatul înaintase o propunere de soluţii pentru problemele prin care trece societatea”, a spus Stanciu. Liderul de sindicat a propus stabilirea unui tarif separat pentru operaţiunile suplimentare pe care le solicită agenţii sau nava pe care o operează angajaţii Decirom, dar şi revizuirea anumitor contracte prin care clienţii folosesc spaţiile de depozitare ale societăţii fără a plăti chirie.
Actualul director al Decirom, Valentin Băjenaru, a justificat decizia restructurării de personal prin pierderile înregistrate. „După majorarea salariilor conform contractului colectiv de muncă, în luna iunie, deşi s-a manevrat un volum important de marfă, societatea a înregistrat pierderi de 570 milioane lei vechi”, a declarat Băjenaru. El a subliniat că lista cu muncitorii care vor fi disponibilizaţi a fost întocmită după o discuţie cu şefii de secţie, care i-au nominalizat pe cei care lipsesc de la program, au probleme cu alcoolul sau foarte multe zile de concediu medical. „Începînd cu 1 august, cei 22 de angajaţi sînt în preaviz timp de 21 de zile, ceea ce înseamnă că de la 1 septembrie, le va înceta activitatea în cadrul societăţii. Fiecare va primi cîte şase salarii tarifare compensatorii”, a adăugat el. La rîndul său, directorul economic al operatorului portuar, Mario Garcia, îl acuză pe liderul de sindicat că boicotează activitatea firmei prin instigarea muncitorilor la a refuza să lucreze ore suplimentare. „Noi nu am angajat niciodată forţă de muncă la negru. Dacă Silviu Stanciu poate demonstra asta, eu îmi dau demisia, în caz contrar să demisioneze el. Oricum, îl vom acţiona în judecată pentru calomnie”, a declarat Garcia. Cei doi directori au precizat că doresc să renegocieze contractele existente şi să încerce o creştere a tarifelor la produsele lemnoase.
Docherii vor să muncească!
Muncitorii din sectorul producţie sînt prinşi undeva la mijloc în lupta dintre sindicat şi patronat. Cei mai mulţi dintre ei acceptă compromisuri, însă vor siguranţa locului de muncă. Sub protecţia anonimatului, ei au declarat că, în prezent, în loc de echipe de cîte şase muncitori, la încărcarea unei nave se lucrează în formaţii de cîte trei. Ei au precizat că societatea le-a asigurat echipamente, dar nu în totalitate, fiind nevoiţi să îşi cumpere singuri mănuşile. Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP) Constanţa, Petre Costel, a declarat că la Decirom nu vor avea loc disponibilizări. „Nu vor putea să ducă la bun sfîrşit această iniţiativă, pentru că nu au procedat legal. Dacă discutau cu sindicatul şi respectau Codul Muncii şi contractul colectiv de muncă, era altceva. Oricum, dacă se va ajunge în final la disponibilizări, vor avea de a face cu un protest sindical atît din partea salariaţilor lor, cît şi din partea muncitorilor de la alţi operatori”, a declarat Costel. El a precizat că, în prezent, în Portul Constanţa, mai sînt conflicte de muncă la operatorii Minmetal, Salport şi Iridex. „Pe platforma portuară, marii operatori înregistrează pierderi, deşi la operare sînt zilnic circa 50 nave. Curios este că aceste pierderi se resimt numai la nivel salarial, deşi veniturile muncitorilor sînt de zece ori mai mici decît ale lucrătorilor din celelalte porturi europene, iar tarifele la operare sînt egale. Sînt curios cum se vor descurca aceşti investitori peste cîţiva ani, cînd vor fi nevoiţi să plătească salarii similare cu cele din celelalte porturi, pentru că Federaţia Internaţională a Transportatorilor şi cea Europeană derulează campanii în acest sens. Adică, lucrătorii portuari să fie plătiţi asemenea marinarilor, prin contracte recunoscute la nivel european şi internaţional”, a explicat preşedintele FNSP Constanţa.