Numărul mare de descinderi ale instituțiilor de forță ale statului român, ce au vizat în ultima perioadă Neptun TV, au determinat conducerea SC SOTI CABLE NEPTUN SRL, care operează televiziunea de la mare, să reclame instituțiilor abilitate de la nivel național verificările concertate puse la cale de Direcția Națională Anticorupție și Antifraudă, pe care le consideră agresive și abuzive. Numeroase instituții mass-media au relatat în ultimele zile ceea ce se întâmplă la sediul central al Neptun TV, care a fost călcat, în numai patru zile, de trei echipe - una de la DNA și două de la Antifraudă. Mai mult, DNA se află, după acțiunea de săptămâna aceasta, la cea de-a doua descindere în forță la sediul Neptun TV din ultimele două luni. Ce au ridicat cei de la instituțiile statului? Documente în original, în ciuda obiecțiilor reprezentanților companiei. Luni, Antifrauda a ridicat originalele contractelor comerciale cu parteneri tradiționali - membri ai grupului de firme Conpress, evidențe și registre contabile, facturi în original, dispoziții de plată și extrase de cont pentru perioada 2007-2014. Miercuri, DNA a cerut alte documente, printre care și unele din setul ridicat luni de ANAF, documente care, evident, nu au mai putut fi puse la dispoziție în original. Joi, alt control ANAF, alte acte solicitate, tot în original. Conducerea SC SOTI CABLE NEPTUN SRL evidențiază, în petiția înaintată Comisiilor pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupției și Petiții din Camera Deputaților și din Senatul României, că nu înțelege de ce o firmă cu o vechime de 23 de ani și cu o reputaţie ireproşabilă în raport cu autorităţile statului şi cu partenerii comerciali este ţinta unei acţiuni concertate de hărţuire, intimidare şi subminare, cu grave consecinţe asupra drepturilor şi libertăţilor presei. În aceeași petiție, pe care o puteți consulta integral în ediția online a cotidianului „Telegraf“, este subliniată și o premieră neagră pentru statul de drept, constând în cererea DNA privind verificarea corespondenței electronice a tuturor jurnaliștilor și angajaților Neptun TV, care reprezintă o imixtiune fără precedent în secretul profesional presupus de meseria de jurnalist.
Redăm integral petiția remisă de SC SOTI CABLE NEPTUN SRL comisiilor de specialitate ale Parlamentului:
"Către
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL ROMÂNIEI
COMISIA PENTRU CERCETAREA ABUZURILOR, COMBATEREA CORUPŢIEI ŞI PETIŢII
Palatul Parlamentului, str. Izvor nr. 2-4, Sect. 5, Bucureşti
DOMNULE PREŞEDINTE,
Subscrisa SOTI CABLE NEPTUN S.R.L., cu sediul în Constanţa, b-dul Mamaia nr. 296, judeţul Constanţa, având Cod fiscal RO 1869894, înregistrată la Registrul Comerţului Constanţa sub nr. J13/3096/1992, având contul nr. RO58BACX0000004523034001, deschis la Banca Unicredit Ţiriac Bank Constanţa, prin reprezentantul legal, domnul VALERIU MEREUŢĂ, ADMINISTRATOR,
în temeiul art. 51 din Constituţia României, al Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, modificată prin Legea nr. 233/200, precum şi al Regulamentului de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupţiei şi petiţii, formulăm prezenta:
PETIŢIE
prin care dorim să supunem atenţiei dumneavoastră campania agresivă la care este supusă societatea noastră de către instituţiile statului, precum şi maniera abuzivă în care acestea îşi exercită atribuţiunile conferite de legislaţia în vigoare.
S.C. SOTI CABLE NEPTUN SRL, operator al Neptun TV - televiziune naţională, generalistă, cu sediul în Constanţa, b-dul Mamaia nr. 296, CUI RO 1869894, societate comercială înfiinţată conform legislaţiei în vigoare, cu o vechime de peste 23 de ani şi cu o reputaţie ireproşabilă în raport cu autorităţile statului şi cu partenerii comerciali, a fost ţinta, în ultimele luni, a unei campanii susţinute din partea organelor statului învestite cu atribuţii de control şi de atragere a răspunderii contravenţionale şi penale, campanie pe care o apreciem abuzivă şi orientată spre discreditarea şi desfiinţarea societăţii noastre.
Astfel, la data de 05.02 2015, S.C. SOTI CABLE NEPTUN SRL a fost subiectul unei percheziţii efectuate de către DIRECŢIA NAŢIONALĂ ANTICORUPŢIE - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, ocazie cu care, în interesul urmăririi penale ce se efectua în dosarul penal nr. 964/P/2014, de la sediul societăţii s-a ridicat un volum uriaş de documente - în original - , fără ca societatea noastră să fie acuzată în mod oficial de săvârşirea unei infracţiuni din aria de competenţă a organelor ce au efectuat percheziţia.
Ulterior, a doua zi, din cadrul societăţii au fost audiate, în calitate de martori, un număr de 6 persoane, personal administrativ şi jurnalişti, fără a se face distincţie dacă aceste persoane aveau legatură cu faptele ce formează obiectul dosarului 964/P/2014 sau erau străine de aceste fapte.
În data de luni, 20 aprilie 2015, inspectori ai Direcţiei Regionale Antifraudă Fiscală nr. 2 Constanţa, la dispoziţia Direcţiei Generale Antifraudă Bucureşti, au descins la sediul NEPTUN TV. Aceştia au solicitat documente ÎN ORIGINAL privind contracte comerciale cu parteneri tradiţionali - membri ai grupului de firme CONPRESS, evidenţe şi registre contabile, facturi în original, dipoziţii de plată şi extrase de cont pentru perioada 2007-2014.
Reprezentanţii televiziunii au solicitat, dar nu li s-a prezentat, un ordin de serviciu clar, cu tematică şi obiective precise, pentru controlul fiscal la SC SOTI CABLE NEPTUN SRL. Inspectorii antifraudă şi-au justificat acţiunea doar cu un ordin permanent şi generic.
Am obiectat asupra reţinerii documentelor în original, fără nicio justificare, în condiţiile în care nu există niciun risc de înstrăinare sau distrugere, şi am exprimat disponibilitatea punerii la dispoziţie a copiilor conforme cu originalul. Inspectorii antifraudă au insistat să ignore art. 56 alin. 5 din titlul III, Capitolul III, Secțiunea 3, Cod procedură fiscală, astfel cum acesta a fost modificat prin art. 1, punctul 6, din Secțiunea 1 a Ordonanței de Guvern 47/2007, care precizează că “în cazul în care, pentru stabilirea stării de fapt fiscal, contribuabilul pune la dispoziţia organului fiscal înscrisuri sau alte documente, în original, acestea se înapoiază contribuabilului, păstrându-se în copie, conform cu originalul, numai înscrisuri relevante fiscal“.
La finalul zilei, dat fiind volumul uriaş de acte şi documente, inspectorii antifraudă au plecat doar cu o parte din originale. Urma ca pe 22 aprilie 2015, în temeiul invitaţiei adresate, reprezentanţii SC SOTI CABLE NEPTUN SRL să predea la sediul ANAF Constanţa restul actelor solicitate, în original.
Însă miercuri, 22 aprilie 2015, de la prima oră, la sediul televiziunii NEPTUN TV a început o nouă percheziţie a DNA - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, activitate desfăşurată tot în interesul dosarului 964/P/2014, deşi mai fusese efectuată o percheziţie tot pentru ridicarea de înscrisuri în acelaşi dosar penal. Ni s-au solicitat aceleaşi documente în original, documente pe care, parte dintre ele, le luaseră inspectorii Antifraudă. Operaţiunea de identificare, selecţie, pregătire şi predare a tuturor documentelor cerute de DNA a durat până la ora 21.20. Au fost înmânate nu mai puţin de 13 dosare cu peste 1.600 de file şi sute de minute de dovezi video pe 9 DVD-uri. În aceste condiţii, era evident că nu aveam cum să onorăm invitaţia celor de la Antifraudă, lucru pe care reprezentanţii NEPTUN TV l-au şi comunicat telefonic, cu precizarea că toate documentele rămase vor fi înmânate în cel mai scurt timp, adică a doua zi, 23 aprilie.
Joi, 23 aprilie 2015, inspectorii Antifraudă au revenit la sediul NEPTUN TV, alegând să ignore atât semnificaţia propriei invitaţii anterioare, cât şi disponibilitatea reprezentanţilor televiziunii de a le pune la dispoziţie restul actelor. A început iarăşi operaţiunea de răvăşire a arhivelor, de selecţie şi predare a documentelor ORIGINALE. Însă, la jumătatea zilei, după ce au luat doar o parte din aceste documente, inspectorii Antifraudă au plecat, insistând ca reprezentanţii NEPTUN TV să realizeze copii pentru restul şi să le aducă în cel mai scurt timp.
La această manieră de efectuare a controlului şi de ridicare a înscrisurilor, societatea noastră, prin reprezentantul legal şi convenţional, a formulat obiecţiuni care au fost înregistrate la sediul organului de control şi care nu au primit nicio soluţionare, deşi organul de control este obligat să răspundă la această solicitare.
În această situaţie de fapt, în condiţiile în care societatea noastră nu face obiectul, în mod direct, al unei cercetări penale, neavând nici calitatea de suspect, nici pe cea de inculpat în vreun dosar aflat pe rolul Direcţiei Generale Anticorupţie sau pe rolul unei alte unităţi a Ministerului Public, apreciem această atitudine agresivă a autorităţilor statului ca fiind abuzivă şi intenţionată, având ca scop discreditarea societăţii noastre în raport de partenerii comerciali şi, în final, sistarea activităţii societăţii noastre.
Apreciem această manieră de exercitare a atribuţiunilor conferite de lege ca abuzivă, în situaţia în care subscrisa a dat în permanenţă dovadă de o atitudine ireproşabilă în relaţiile cu autorităţile statului, chiar şi în condiţiile în care subscrisa este ţinta numeroaselor controale din partea acestora, acţiuni concertate şi care, apreciem noi, contravin Constituţiei României, legislaţiei interne şi internaţionale.
În încercarea de a se constitui probe în dosarul penal aflat în competenţa DIRECŢIEI NAŢIONALE ANTICORUPŢIE - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie cu privire la alte persoane, se procedează la controale succesive al căror subiect este subscrisa, cu intenţia de a pune presiune şi de a intimida o societate comercială care nu face, în mod direct, obiectul cercetării penale şi fără ca această entitate să fie nici măcar suspectată de activităţi care să intre în conflict cu legea penală.
Această manieră creează un imens prejudiciu de imagine societăţii noastre care, fiind un organ de presă, are o expunere mediatică ridicată şi care este astfel discreditată, realizându-se o imagine negativă a societăţii noastre, creându-se o falsă impresie că aceste controale repetate sunt efectuate tocmai pentru că societatea noastră ar realiza activităţi ilegale.
Relevante în acest sens sunt afirmaţiile efectuate pe postul de televiziune B1 TV, unde, în cadrul emisiunilor difuzate pe acest post, sunt emise diverse judecăţi de valoare prin care se insinuează că societatea noastră ar fi implicată în fapte de natură penală. Împotriva acestor afirmaţii, societatea noastră a întreprins căile legale pentru a obliga respectivul post de televiziune să ne acorde posibilitatea de a ne apăra împotriva acestor afirmaţii calomnioase şi nesusţinute sub forma unui drept la replică.
Vă rugăm să apreciaţi situaţia în care se află societatea noastră, având în vedere şi natura activităţii pe care aceasta o desfăşoară, S.C. SOTI CABLE NEPTUN SRL fiind operator al Neptun TV - televiziune naţională, generalistă, care funcţionează în temeiul Legii nr. 504 din 2002, Legea audiovizualului, şi al Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi, în calitate de radiodifuzor, are “obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor” conform art. 2 din Legea nr. 504 din 2002, pe de o parte, dar se bucură şi de protecţia specială conferită de art. 6 din aceeaşi Lege care prevede că ”(1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă; (2) Independenţa editorială a radiodifuzorilor este recunoscută şi garantată de prezenta lege. (3) Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine“, pe de altă parte.
Libertatea de exprimare, precum şi dreptul la opinie sunt consacrate atât prin legislaţia audiovizuală, astfel cum am arătat anterior, cât şi prin norme de drept internaţional, dar şi prin Constituţia României.
În acest sens, vă rugăm să observaţi art. 10, alin. 1 din CONVENŢIA PENTRU APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI ŞI A LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE, care arată că „Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere”, precum și art. 30 din Constituţia României, care prevede că „(1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile; (2) Cenzura de orice fel este interzisă; (3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii; (4) Nicio publicaţie nu poate fi suprimată.”
În ciuda acestor numeroase prevederi legale care garantează independenţa presei şi libertatea de exprimare a acesteia, acţiunile în forţă la care societatea noastră a fost supusă duce, în mod indirect, prin presiunile la care aceasta este supusă, la o încercare de cenzurare a activităţii economice a acesteia şi, în final, la suprimarea organului de presă, în condiţiile în care, din cauza prejudiciilor de imagine create prin acţiunile autorităţilor statului, acţiuni neîntemeiate pe presupuneri că societatea noastră ar fi săvârşit fapte de natură penală sau contravenţională, societăţii noastre i se creează o imagine negativă în raport cu partenerii comerciali, care duce la lipsirea de posibilitatea de a ne finanţa activitatea prin intermediul serviciilor de publicitate.
Este de notorietate faptul că, dacă un radiodifuzor este asociat cu săvârşirea de fapte nelegale, scade încrederea partenerilor comerciali, care preferă să se reorienteze pentru a îşi vinde imaginea, pentru a nu se compromite asociindu-şi această imagine cu un radiodifuzor „cu probleme”.
Mai mult, aşa cum veţi observa din mandatul de percheziţie care a stat la baza activităţii ofiţerilor de poliţie judiciară din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie din data de 22.04.2015, percheziţia a avut ca unul din obiective ridicarea serverelor conţinând datele informatice referitoare la toată corespondenţa electronică purtată de angajaţii societăţii noastre, nefăcându-se distincţie între conducerea societăţii, personalul administrativ sau jurnaliştii postului de televiziune NEPTUN TV.
Astfel, apreciem că prin încercarea de a se ridica aceste servere se aduce o gravă încălcare a secretului corespondenţei, corespondenţă care nu are nicio legatură cu faptele penale cercetate de organele de urmărire penală şi care are legătură doar cu activitatea jurnalistică a angajaţilor postului de televiziune NEPTUN TV sau cu viaţa personală, intimă a acestora.
Încercarea de violare a secretului corespondenţei şi a vieţii private a angajaţilor subscrisei reprezintă, în accepţiunea noastră, un nou abuz la care este supusă societatea noastră din partea autorităţilor statului, în condiţiile în care aceste drepturi şi libertăţi fundamentale sunt garantate atât prin CONVENŢIA PENTRU APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI ŞI A LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE, cât şi prin Constituţia României.
În acest sens, vă rugăm să observaţi art. 8, alin. 1 din CONVENŢIA PENTRU APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI ŞI A LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE, care prevede că „Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale”, precum şi art. 28 din Constituţia României, care statuează că „Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poştale, al convorbirilor telefonice şi al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil”.
Apreciem că prin această manieră abuzivă de intimidare a societăţii noastre şi a politicii redacţionale, prin afectarea jurnaliştilor, angajaţi ai TV NEPTUN, precum şi a activităţii acestora şi a surselor folosite în exercitarea meseriei este afectată grav activitatea organului de presă NEPTUN TV, în condiţiile în care activitatea audiovizuală este reglemantată, dar şi expres protejată prin Legea nr. 504/2002, Legea audiovizualului, care prevede că:
„Art. 6 (1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă. (2) Independenţa editorială a radiodifuzorilor este recunoscută şi garantată de prezenta lege. (3) Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine.
Art. 7 (1) Caracterul confidenţial al surselor de informare utilizate în conceperea sau elaborarea de ştiri, de emisiuni sau de alte elemente ale serviciilor de programe este garantat de prezenta lege. (2) Orice jurnalist sau realizator de programe este liber să nu dezvăluie date de natură să identifice sursa informaţiilor obţinute în legătură directă cu activitatea sa profesională. (3) Se consideră date de natură să identifice o sursă următoarele: a) numele şi datele personale, precum şi vocea sau imaginea unei surse; b) circumstanţele concrete ale obţinerii informaţiilor de către jurnalist; c) partea nepublicată a informaţiei furnizate de sursa jurnalistului; d) datele cu caracter personal ale jurnalistului sau radiodifuzorului, legate de activitatea pentru obţinerea informaţiilor difuzate.”
Activitatea postului nostru de televiziune a fost astfel grav afectată, prin încercarea de violare a secretului corespondenţei şi prin încercarea de violare a caracterului confidenţial al surselor de informare utilizate, încălcându-se astfel independenţa editorială, în condiţiile în care, conform art. 9 din Legea nr. 504/2002, Legea audiovizualului, „Desfăşurarea de percheziţii în sediile sau localurile radiodifuzorilor nu trebuie să prejudicieze libera exprimare a jurnaliştilor şi nici nu poate suspenda difuzarea programelor“.
Şi din aceste considerente, apreciem ca abuzivă activitatea desfăşurată de autorităţile statului, care, prin organizarea percheziţiilor şi controalelor repetate la sediul unui radiodifuzor, au încercat şi au reuşit chiar să perturbe grav activitatea unui organ de presă.
În această situaţie de fapt, este evident că S.C. SOTI CABLE NEPTUN S.R.L. - operatorul NEPTUN TV - este ţinta unei acţiuni concertate de hărţuire, intimidare şi subminare, cu grave consecinţe asupra drepturilor şi libertăţilor presei. Acţiunile repetate ale DNA şi ANAF împotriva televiziunii, prin frecvenţă, intensitate şi expunere publică, generează efecte nocive asupra clienţilor şi telespectatorilor noştri şi în final afectează grav dreptul constituţional la liberă exprimare.
NEPTUN TV ca entitate media ţintă, agresată şi abuzată de instituţiile de forţă ale statului român, solicită respectuos COMISIEI PENTRU CERCETAREA ABUZURILOR, COMBATEREA CORUPŢIEI ŞI PETIŢII, comisie prezidată de dumneavoastră, protecţia în vederea garantării drepturilor şi libertăţilor presei, ale liberei exprimări şi luarea măsurilor aflate la îndemâna dumneavoastră pentru ca această campanie concertată şi suţinută să fie stopată, pentru ca această situaţie să nu se repete cu grave consecinţe asupra libertăţii presei din România."