România ar putea să nu mai deschidă niciun kilometru de şosea rapidă anul acesta, în afară de cei 15 kilometri din Autostrada Lugoj – Deva, inauguraţi în martie. Din cauza unor probleme descoperite pe tronsoanele cele mai avansate, Compania de Drumuri refuză să facă recepţia lucrărilor.
Luna aceasta este programat spre inaugurare lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda, construit de italienii de la Tirrena Scavi. În cadrul unei deplasări pe şantier, au fost descoperite însă unele fisuri şi drenuri neconforme, a spus pentru ECONOMICA.NET Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
O Comisie se va deplasa din nou pe acest lot pe 27 noiembrie, iar dacă până atunci nu vor fi remediate problemele constatate, recepţia nu va fi efectuată, a explicat purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Tot anul acesta urma să fie inaugurat şi lotul 4 din Autostrada Sebeş – Turda, construit de austriecii de la Porr. Şi în acest caz au fost constatate probleme, respectiv alunecări de teren, astfel că inaugurarea ar putea fi amânată pentru anul viitor.
„Constructorul încă lucrează la consolidări şi spune că încearcă să le finalizeze anul acesta, dar nu există garanţii că vor fi gata", a adăugat purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Acesta a explicat că după precedentul cu lotul 3 din Autostrada Sibiu – Orăştie, CNAIR pune accentul pe calitate şi nu îşi mai asumă deschiderea de autostrăzi cu lucrări neconforme sau nefinalizate integral. Mai mult, CNAIR va aplica penalităţi pentru întârzieri, potrivit lui Şerbănescu.
Mai precis, este vorba de versantul care a alunecat cu tot cu autostradă", spun reprezentanţii API.
Potrivit lor, constructorul a finalizat piloţii foraţi şi urmează turnarea radierului şi finalizarea celor două ziduri de sprijin. Concomitent se poate înainta la aliniamentul drumului - aşternerea balastului stabilizat şi apoi a celor trei straturi de asfalt.
"Una peste alta, putem spera în continuare că autostrada va fi gata în acest an, însă DOAR la un stadiu de finalizare suficient de ridicat astfel încât şoferii să poată circula în condiţii de siguranță", au adăugat reprezentanţii API. Totuşi, ei menţionează că deschiderea tronsonului în decembrie rămâne incertă pentru că nu este clar dacă autoritățile din CNAIR şi MT vor dori şi vor găsi soluțiile birocratice pentru a da drumul la trafic, având în vedere că lotul nu va fi 100% finalizat în acest an.