Ţara noastră a introdus, la începutul acestui an, prin Codul Fiscal, o taxă pentru prima înmatriculare a autovehiculelor, diferenţiată în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, gradul de poluare şi vechimea maşinii. Executivul european a decis, la începutul acestei săptămîni, să înceapă o anchetă şi ar putea deschide în luna martie procedura de infringement împotriva României, pe care o acuză de încălcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE prin introducerea taxei de primă înmatriculare, care interzice statelor membre să introducă taxe prin care să discrimineze, direct sau indirect, produse din alte ţări membre, în competiţia de pe piaţă cu produsele similare autohtone. Comisarul european pentru taxe şi vămi, Laszlo Kovacs, a apreciat că taxa de primă înmatriculare instituită de România este neconformă cu normele Uniunii Europene, devenind discriminatorie prin însăşi formula de calcul în funcţie de anumiţi parametri, deşi este în sine legală. Kovacs a declarat, pentru un cotidian de limbă maghiară, că modul de funcţionare al taxei şi nu existenţa sa este problema Uniunii Europene, o taxă similară existînd în 16 state membre ale UE. Concret, potrivit sursei citate, formula aplicată de autorităţile române în calcularea taxei dezavantajează, prin suma de plată, autoturismele second-hand provenind din Uniunea Europeană, creînd o poziţie de piaţă net favorabilă maşinilor autohtone.
România va încerca să convingă autorităţile de la Bruxelles de necesitatea menţinerii taxei de primă înmatriculare pentru „evitarea creşterii poluării în România”, a declarat vineri, ministrul Finanţelor Publice, Sebastian Vlădescu. „Ne vom bate de pe poziţia României de stat membru al Uniunii Europene cu drepturi depline, pentru evitarea creşterii poluării prin aducerea în România a unor autoturisme cu o stare tehnică mai poluantă”, a spus Vlădescu, într-o conferinţă de presă susţinută împreună cu ministrul Mediului, Sulfina Barbu. El a menţionat că oficialii României nu vor porni în discuţii cu reprezentanţii Comisiei Europene „nici de pe o poziţie ofensivă, nici de pe o poziţie defensivă”. România va purta discuţii cu experţii Comisiei Europene doar pe marginea nivelului taxei de înmatriculare, pentru a corespunde cerinţelor europene, iar pînă la modificarea taxelor vor fi plătite actualele cote de impozit, a mai spus Vlădescu. Cei doi miniştri trebuie să execute ordinul lui Tăriceanu care nu întîmplător a introdus această taxă care îi protejează pe importatorii de autoturisme noi. Înainte de a fi premier, Tăriceanu, el însuşi importator de autoturisme Citroen, a ocupat funcţia de preşedinte al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), asociaţie care a participat la discuţii înainte de apariţia în Codul fiscal a „taxei speciale”. Chiar şi în acest moment, atît Sulfina Barbu, cît şi Sebastian Vlădescu susţin că taxa pentru prima înmatriculare ar fi una de mediu, deşi ea nu a putut fi introdusă în Codul Fiscal cu această denumire pentru că nu era o măsură în concordanţă cu cele practicate în Europa. „Eliminarea taxei de primă înmatriculare ar duce, într-o singură lună, la anularea rezultatelor programului de înnoire al parcului auto, derulat de Guvern în ultimii doi ani, prin importul unui număr mare de maşini uzate”, a declarat, la rîndul său, ministrul Mediului, Sulfina Barbu.
Ministerul Finanţelor a prezentat o listă cu mai multe ţări europene care aplică taxă de înmatriculare. În cazul Germaniei, taxa este de 25,6 euro, iar nivelul din Spania este de 66,6 euro. Sume mult mai mari sînt aplicate la înmatriculare de către Belgia, între 61 de euro şi 5.000 de euro, Ungaria - între 940 de euro şi 18.100 de euro. În alte state, taxa este calculată ca procent din valoarea maşinii, în funcţie de gradul de poluare. În Grecia, nivelul este de 35% pînă la 385% din valoarea autoturismului în funcţie de gradul de poluare, în Danemarca peste 105% din valoare, iar în Finlanda 28%. Însă, Finalanda, Danemarca, Ungaria, Luxemburg, Austria şi Polonia au fost acţionate în judecată la Curtea Europeană de Justiţie de către Comisia Europeană, în privinţa acestor taxe. Taxa va fi aplicată la actualele cote pînă cînd Guvernul va aproba o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea cuantumului, dar Vlădescu apreciază că pentru maşinile noi nu vor exista modificări, întrucît sumele plătite la înmatriculare nu sînt foarte ridicate. El a arătat că taxa de înmatriculare a fost gîndită exlusiv pe considerente de protecţie a mediului, fără vreun scop fiscal. Iată însă că „întîmplător” o taxă „gîndită atent pentru protejarea mediului” îi favorizează pe importatorii de maşini noi, fapt care nu a scăpat atenţiei Comisiei Europene. Pînă la aderare, comisarii europeni şi organismele comunitare „sugerau” sau „avertizau” România pentru nerespectarea unor directive însă, odată cu integrare se trece la sancţiuni economice cu urmări dezastruase pentru cele mai noi state primite în marea familie europeană.