Noi nemulţumiri în rîndul sindicaliştilor portuari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Noi nemulţumiri în rîndul sindicaliştilor portuari

Social 27 Septembrie 2007 / 00:00 592 accesări

Adoptarea Ordonanţei 22/1999, privind administrarea porturilor şi căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile, aruncă paie pe focul nemulţumirilor sindicaliştilor portuari. Ordonanţa, care a fost adoptată la începutul acestei luni, ar fi trebuit să cuprindă şi modificările cerute de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare din România (FNSP) şi aduse în atenţia oficialităţilor (Ministerul Transporturilor), încă de anul trecut. Liderul FNSP, Petre Costel, a declarat, ieri, că s-a încheiat chiar şi un protocol, prin care modificarea Ordonanţei 22 trebuia să ţină cont de propunerile sindicaliştilor. În forma prezentă, protocolul nu respectă cerinţele acestora, fiind, pur şi simplu, ignorat. Mai mult, declară liderul sindicaliştilor, „aprobarea acestei Ordonanţe este neconstituţională, deoarece nu a urmat cursul firesc, modificările propuse de noi nefiind discutate în Parlament”. Unul dintre obiectivele principale cuprinse în modificările acestei ordonanţe era eradicarea fenomenului muncii la negru din porturi. „Trebuie să luăm nişte măsuri”, a explicat Petre Costel, „întrucît, prin această ordonanţă se legiferează munca la negru în Portul Constanţa”.

Liderul FNSP a mai declarat că se vor „face nişte propuneri către Colegiul FNSP, deoarece noi nu putem declanşa o grevă generală doar pentru modificarea legislaţiei. Avem şi noi nişte legi de respectat”. Amintim că liderii FNSP propuseseră, după modelul european, ca în porturi să existe un segment de resurse umane disponibile şi calificate, la care să se poată apela în perioadele de vîrf de trafic. Sindicaliştii au oferit şi soluţiile pentru aceste propuneri: plata oamenilor să se facă de către operatorii portuari, care să contribuie cu o taxă pentru marfa manipulată. O altă variantă era ca forţa de muncă să se afle la dispoziţia Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă, pentru perioada de repaus lucrătorii portuari urmînd să fie plătiţi din fondul de şomaj şi, în acelaşi timp, avînd posibilitatea de a urma nişte cursuri de calificare. Sindicaliştii au explicat că o astfel de măsură este necesară, întrucît activitatea din porturi este oscilantă, în funcţie de lună. La fel de necesară este şi rezerva de forţă de muncă, pentru a se putea apela la ea în perioadele de vîrf de trafic. Aceste prevederi nu au fost, însă, incluse în forma actuală a legislaţiei, care nu face decît să înlesnească angajatorilor posibilitatea de a folosi forţa de muncă după bunul plac, cu neputinţă de tras la răspundere.



12