Guvernul a stabilit, în sfîrşit, în şedinţa de săptămîna trecută, distincţia dintre contractele de achiziţie publică şi cele de concesiune, astfel încît să fie evitate conflictele de interese sau concurenţa neloială, asigurîndu-se totodată cadrul legal pentru lansarea proiectelor importante. Hotărîrea privind normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii aprobate în şedinţa Guvernului asigură cadrul legal pentru demararea proiectelor importante, inclusiv de infrastructură, respectîndu-se legislaţia comunitară. Prin hotărîre s-a stabilit obligaţia autorităţii contractante, pe parcursul aplicării procedurii de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, de a lua toate măsurile necesare pentru a evita apariţia unor situaţii de natură să determine existenţa unui conflict de interese sau manifestarea concurenţei neloiale. Diferenţierea se va realiza în funcţie de modul de distribuţie a riscurilor între autoritatea contractantă şi operatorul economic care va deveni contractant. În cazul contractelor de concesiune, cea mai mare parte a riscurilor va reveni contractantului, iar în caz contrar, contractul va fi considerat de achiziţie publică. Decizia de concesionare se va face în baza unui studiu de fundamentare, realizat ţinîndu-se cont de aspecte tehnice, economice, financiare, de mediu, sociale şi instituţionale ale proiectului respectiv. Pentru proiectele care presupun realizarea unor lucrări publice, studiul de fundamentare va sta la baza celui de fezabilitate. Anunţurile de participare vor fi transmise spre publicare, de către autoritate, operatorului Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), prin utilizarea aplicaţiei disponibile la adresa de Internet www.e-licitatie.ro, iar criteriile de atribuire a contractului de concesiune a lucrărilor publice şi serviciilor se vor regăsi în aceste anunţuri. SEAP va publica anunţurile în maximum două zile de la primirea acceptului de publicare, iar la o zi după acest termen, autoritatea contractantă va transmite anunţul respectiv spre publicare şi către Monitorul Oficial al României. Anunţurile vor fi redactate şi într-o limbă oficială UE în cazul în care se impune obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
De asemenea, autoritatea contractantă va stabili un dialog competiv dacă nu se pot îndeplini condiţiile de licitaţie restrînsă sau deschisă, desemnîndu-se totodată un colectiv de coordonare şi verificare în ceea ce priveşte atribuirea contractelor de concesiune. Din aceste consilii vor face parte specialişti ai autorităţii şi experţi externi. Pentru situaţiile excepţionale, în ceea ce priveşte elaborarea documentaţiilor de atribuire, se poate apela la servicii de consultanţă. La şedinţele de evaluare vor participa doar membrii consiliului, excepţie făcînd cea de deschidere a ofertelor, experţii din cadrul colectivelor de coordonare fiind obligaţi să păstreze confidenţialitatea privind conţinutul ofertelor. Actul normativ stabileşte şi obligaţia concedentului de a defini, în contractul de concesiune, nivelul de performanţă şi de calitate al activităţilor pe care concesionarul urmează să le efectueze, precum şi modul în care acesta trebuie să răspundă în eventuale situaţii de urgenţă. Suplimentar acestor prevederi, contractul trebuie să conţină şi proceduri adecvate de rezolvare a neconformităţilor în îndeplinirea cerinţelor de performanţă şi calitate stabilite, inclusiv penalităţi aplicabile în cazul constatării unor astfel de neconformităţi. Autoritatea va informa, în vederea publicării, în termen de două zile de la încheierea contractului de concesiune, operatorul SEAP despre cîştigătorul licitaţiei, despre serviciile sau lucrările publice care fac obiectul contractului de concesiune, redevenţa pe care o va primi autoritatea contractantă sau, după caz, contribuţia financiară care urmează să fie plătită de autoritatea contractantă. Monitorizarea atribuirii contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, pe baza informaţiilor cuprinse în anunţurile de participare şi în rapoartele anuale transmise de autorităţile contractante.