Noi reguli de protecţie pentru europenii care cumpără pachete turistice

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Consiliul UE

Noi reguli de protecţie pentru europenii care cumpără pachete turistice

Justiție 29 Mai 2015 / 00:00 413 accesări

Miniştrii din Consiliul pentru competitivitate al UE au ajuns, ieri, la un acord politic referitor la noi reguli de protecţie a peste 120 de milioane de persoane care contractează pachete turistice, pentru a adapta legislaţia europeană la era digitală. "Noile reguli vor proteja în curând peste 120 de milioane de turişti care fac rezervări online combinate de călătorie, adaptând legislaţia UE la era digitală. Turiştii vor şti clar ce cumpără şi care le sunt drepturile, în special dacă se întâmplă ceva rău în timpul călătoriilor lor. Aceste reguli sprijină şi industria călătoriilor, care va beneficia de reducerea birocraţiei şi de claritate legislativă", a declarat Vera Jourova, comisar pentru Justiţie, Consumatori şi Egalitate de Gen, într-un comunicat al Comisiei Europene. Regulile extind protecţia oferită de directiva UE pentru pachetele turistice din 1990, pentru a acoperi nu doar pachetele turistice tradiţionale, ci să ofere protecţie pentru 120 de milioane de persoane care fac rezervări combinate de vacanţă, online, precum rezervarea unui zbor plus rezervare de cameră la hotel şi închirierea unei maşini. Serviciile de călătorie vor fi protejate întotdeauna în cazul în care sunt promovate sub forma unui pachet sau dacă sunt oferite la un preţ total.

INFORMAŢII MAI CLARE Pe lângă drepturile prevăzute în legislaţia actuală, călătorii vor beneficia de informaţii mai clare referitoare la pachetele turistice şi protecţia de care beneficiază în cadrul regulilor referitoare la pachetele turistice, inclusiv în privinţa preţurilor şi costurilor suplimentare. În cazul în care organizatorul unui pachet turistic vrea să majoreze preţul cu peste 8%, turistul va avea dreptul să anuleze gratuit vacanţa. De asemenea, furnizorul trebuie să transfere clienţilor reducerile de preţuri. Turiştii vor avea drepturi mai mari în privinţa anulării vacanţelor. Astfel, anularea călătoriilor, înainte de plecare, va fi gratuită în cazul unor dezastre naturale şi altor situaţii grave produse la destinaţie. Beneficiarii pachetelor de vacanţă vor putea anula vacanţa, din orice motiv, plătind un comision rezonabil de anulare.

Proiectul prevede identificarea clară a părţii răspunzătoare, în cazul apariţiei unor probleme, respectiv organizatorul pachetului turistic, din toate statele membre.

În cazul unor erori apărute la rezervare, comercianţii de pachete turistice vor răspunde în mod explicit, în cazul pachetelor turistice şi al aranjamentelor de călătorie legate, efectuate online (linked travel arrangements). Organizatorul unei călătorii va fi obligat să asiste călătorii aflaţi în dificultate, de exemplu cu informaţii privind serviciile medicale şi asistenţa consulară, şi să ajute la planuri alternative de călătorie. De exemplu, turiştii vor avea dreptul la trei nopţi de cazare suplimentară, dacă revenirea din călătorie nu este posibilă din cauza unor dezastre naturale, cu excepţia cazului în care alte reglementări privind drepturile pasagerilor nu includ perioade mai lungi. În cazul în care organizatorul unui pachet turistic dă faliment, garanţiile vor fi extinse şi în cazul serviciilor de tipul linked travel arrangements. Furnizorii unor astfel de aranjamente, precum companiile aeriene, vor fi obligați să intre sub protecţia insolvenţiei, să garanteze rambursarea fondurilor şi repatrierea călătorilor, în cazul în care dau faliment.

Companiile vor beneficia la rândul lor de modernizarea legislaţiei şi reducerea poverii administrative, costurile de conformitate urmând să scadă de la 11 euro la 8 euro pentru un pachet turistic vândut. Parlamentul European va vota în plen, în luna iunie, aprobarea acordului dintre instituţiile europene. Consiliul UE urmează la rândul său să aprobe oficial acordul în septembrie sau octombrie, care va intra în vigoare după publicarea în „Jurnalul Oficial“ al UE.

Statele membre vor avea la dispoziţie doi ani pentru implementarea noilor reguli, iar comercianţii de servicii turistice - o perioadă suplimentară de şase luni pentru adaptarea la noua legislaţie. Comisia Europeană a propus modificarea reglementărilor referitoare la pachetele de călătorie în iulie 2013, Parlamentul UE şi-a dat acordul în martie 2014, iar miniştrii din Consiliu au ajuns la un acord de principiu în decembrie 2014. Noile reguli se vor aplica la trei tipuri de combinaţii de servicii de călătorie, şi anume pachetelor turistice care includ cel puţin două elemente, respectiv transport, cazare sau alte servicii, de exemplu închirierea unei maşini, pachetelor personalizate, alese de călător, cumpărate de la un singur furnizor online sau offline, şi aranjamentelor de călătorie online legate, în care consumatorul care rezervă un serviciu de călătorie pe un site este invitat să rezerve un alt serviciu printr-un alt link. În acest ultim caz, călătorul beneficiază de o anumită protecţie dacă a făcut a doua rezervare în termen de 24 de ore.



12