Potrivit unui ordin emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), începînd de ieri, toţi clienţii sînt obligaţi să completeze la ghişeu un formular care trebuie semnat atît de ei, cît şi de angajaţii caselor de schimb. Practic, firmele trebuie să-şi informeze clienţii, prin acest formular, în legătură cu comisionul şi cursul de schimb practicate. Casele de schimb valutar sînt obligate să elibereze formulare de acceptare a tranzacţiei. Acestea trebuie să fie scrise vizibil şi lizibil, iar mărimea fontului textului trebuie să fie de cel puţin 10. Documentul trebuie să cuprindă, obligatoriu, informaţii referitoare la denumirea şi adresa casei de schimb valutar, data emiterii, numele şi prenumele consumatorului, seria şi numărul de buletin sau a cărţii de identitate ori a paşaportului acestuia, suma tranzacţionată, suma ce urmează a fi încasată de consumator, comisionul practicat, semnătura operatorului şi cea a consumatorului. “Potrivit noului ordin, consumatorii pot refuza tranzacţia pînă în momentul în care aceştia semnează formularul de acceptare a tranzacţiei. Acest lucru este specificat în formularul pe care ei trebuie să-l semneze“, a declarat preşedintele ANPC, Marian Zlotea.
Formularul este un fel de contract între casa de schimb şi cel care vinde sau cumpără valută. În acest fel, se doreşte evitarea situaţiilor în care clienţii se plîng că nu au văzut adevăratul curs la care au schimbat banii sau nu au ştiut comisioanele practicate. Formularele nu înlocuiesc bonurile fiscale care se dau acum la orice tranzacţie. Acestea vor fi însă eliberate, doar după ce noile formulare sînt semnate. Potrivit ordinului ANPC, publicat ieri în Monitorul Oficial, formularele sînt tipărite şi în limba engleză. Decizia ANPC nu pare să-i îngijoreze pe operatorii economici de schimb valutar, întrucît nu au fost informaţi despre aceste reglementări. Totodată, ei spun că cei afectaţi vor fi operatorii care practicau comisioane, dar şi clienţii, întrucît vor fi nevoiţi să aştepte redactarea formularului, ceea ce înseamnă birocraţie.
Cert este faptul că ANPC elimină şi cea mai recentă “inovaţie“ în materie de inducere în eroare a clientului. Dacă, pînă acum, unele case de schimb valutar afişau cursul de schimb valutar pentru cecurile de călătorie lîngă cursul valutar uzual, profitînd de o eventuală neatenţie din partea consumatorilor, acest lucru nu va mai fi posibil. Potrivit noului ordin, casele de schimb valutar trebuie să afişeze cursul valutar într-un loc vizibil şi separat pentru cecurile de călătorie, vouchere şi bancnotele uzate, rupte sau ieşite din uz. Afişarea cursului acestora se va face pe un suport monocolor, fără degradeuri ori alte însemne grafice sau culori. La sfîrşitul anului 2005, ANPC a eliminat un alt truc practicat de casele de schimb. Este vorba despre practicarea unui comision care nu era întotdeauna afişat vizibil, ci era inclus în cursul final afişat. Regulamentul publicat ieri permite din nou încasarea separată a comisionului.