Parlamentul European a adoptat două rapoarte ce vizează îmbunătăţirea standardelor de siguranţă a transportului maritim. Primul se referă la obligaţiile „statelor de pavilion”, iar al doilea la răspunderea civilă şi garanţiile financiare ale armatorilor. Demnitarii europeni admit că numărul accidentelor maritime s-a diminuat, dar sînt de părere că există încă probleme în ceea ce priveşte conformarea la standardele de siguranţă în traficul pe mare. Comisia care a întocmit rapoartele propune ca prevederile Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO) să fie transformate în legislaţie obligatorie, iar statele membre să monitorizeze conformarea navelor cu standardele internaţionale. Unul dintre amendamentele adoptate cere în mod specific ca la înregistrarea unei nave într-un stat membru UE, autorităţile navale să se asigure că nava îndeplineşte regulile internaţionale în domeniu. Mai mult, Parlamentul consideră că obligaţiile statelor de pavilion ar trebui să fie stabilite tot de IMO, iar ofiţerii şi inspectorii navali să fie bine antrenaţi şi să deţină mijloace şi metode adecvate de inspecţie.
Conform celui de-al doilea raport, aprobat în plen, protecţia zonelor europene de coastă şi a cetăţenilor europeni împotriva oricăror daune ecologice provocate de incidente marine constituie o prioritate absolută pentru Uniune. „Răspunderea civilă” se referă la posibilitatea unei terţe părţi - implicată într-o operaţiune de transport maritim şi responsabilă de o daună produsă - de a face o cerere de despăgubire supusă unei limitări. În momentul de faţă, pentru majoritatea daunelor provocate de nave ale terţelor părţi, regimurile de răspundere civilă pentru armatori nu sînt armonizate şi nici nu există scheme obligatorii de asigurări. Noua directivă caută să stabilească cîteva reguli de bază, comune tuturor statelor membre. Parlamentul recomandă acestora să ia măsurile necesare pentru a se asigura că toţi proprietarii de nave care arborează pavilionul statului respectiv deţin o garanţie financiară destinată protejării marinarilor angajaţi sau care lucrează la bordul navelor în cauză, în caz de abandon.