Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor (INEP) informează că aprobarea cererilor de transcriere a certificatelor de naştere, căsătorie şi deces privind cetăţeni români şi înregistrate în străinătate se va putea face de către primarul unităţii de domiciliu al titularului actului. Conform INEP, în Monitorul Oficial al României 391/10 iunie 2009 a fost publicată Legea 201/2 iunie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă. \"Începînd cu 15 iunie 2009, aprobarea cererilor de transcriere a certificatelor/extraselor de stare civilă emise de autorităţile străine se va da de către primarul unităţii administrativ-teritoriale de la locul de domiciliu al titularului actului, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor\", se arată în comunicatul de presă al INEP. Totodată, se precizează că cererile de transcriere înregistrate anterior intrării în vigoare a prezentei legi vor fi soluţionate potrivit reglementărilor în vigoare la data depunerii cererii de către INEP şi trimise, în vederea întocmirii actelor, primăriilor de la domiciliul titularilor, de unde vor fi ridicate de către aceştia. Pentru a veni în sprijinul cetăţenilor, INEP a iniţiat proiectul legii încă din 2007, ca urmare a creşterii fără precedent a numărului de transcrieri a certificatelor de naştere, căsătorie şi deces înregistrate în străinătate după 1 ianuarie 2007, cînd România a devenit stat membru cu drepturi depline al UE. Descentralizarea activităţii de transcriere a certificatelor de stare civilă s-a realizat în concordanţă cu prevederile Legii-cadru nr. 195/2006, care instituie principiile, regulile şi codul instituţional care reglementează descentralizarea administrativă şi financiară.