Comisar european pentru Societate Informaţională şi Media, Viviane Reding, a avertizat că noile tehnologii online, folosite inclusiv în reţelele de socializare, implică şi o serie de riscuri în ceea ce priveşte confidenţialitatea datelor internauţilor, informează EUObserver. Cu toate că aceste tehnologii performante oferă oportunităţi internauţilor, Comisia Europeană (CE) le monitorizează “atent” dezvoltarea, din cauza potenţialelor ameninţări pe care le pun în ceea ce priveşte confidenţialitatea datelor internauţilor, după cum a spus Viviane Reding, la Bruxelles, într-o dezbatere privind viitorul internetului. Reding a ameninţat că, dacă platformele sociale de tip Facebook nu fac mai multe eforturi pentru a se asigura că profilurile minorilor sînt private, atunci se va interveni cu legi care să oblige reţelele sociale să facă acest lucru. „Confidenţialitatea trebuie, în opinia mea, să fie de maximă prioritate pentru cei care oferă reţele de socializare şi pentru utilizatorii lor. Cred cu convingere că profilurile minorilor trebuie păstrate secrete şi este necesar să nu fie indexate de motoarele de căutare” a spus Reding. “CE a cerut deja platformelor de socializare să manevreze cu atenţie profilurile minorilor, prin intermediul autoreglementării. Sînt pregătită să introduc reguli în acest sens în cazul în care va fi nevoie”, a adăugat ea, spunînd că este îngrijorată în legătură cu toţi utilizatorii de reţele de socializare, nu doar copii, şi se teme că majoritatea celor care intră pe astfel de site-uri nu sunt conştienţi de riscurile la care sînt supuse informaţiile personale pe care le postează online. “Reţelele de socializare au potenţialul de a reprezenta o nouă formă de comunicare şi de a aduce oamenii la un loc, indiferent unde se află. Însă sînt toţi utilizatorii de reţele sociale conştienţi că toate fotografiile şi informaţiile pe care le postează în cadrul profilurilor lor pot fi accesate şi folosite de oricine navighează pe internet?”, a menţionat Reding, adăugînd şi că publicitatea comportamentală - reclamele care par să ştie exact ce fel de cărţi, vacanţe sau concerte interesează utilizatorii - reprezintă o altă “temere vizavi de confidenţialitatea datelor pe care CE o are în ultima vreme”. Reclamele targetate comportamental sînt capabile să urmărească site-urile pe care le accesează internauţii pentru a le servi mesaje comerciale din domeniile faţă de care manifestă interes. Reding a declarat că Executivul UE urmăreşte evoluţia situaţiei în ceea ce priveşte încălcarea confidenţialităţii datelor. “Reglementările europene sînt clare: informaţiile personale pot fi folosite doar cu acceptul celui căruia aparţin”, a adăugat ea. Reding a mai adus în discuţie şi varianta realizării unei singure pieţe online pentru conţinut digital, în condiţiile în care actuala fragmentare reprezintă un dezavantaj concurenţial pentru Europa, comparativ cu SUA. Ea a spus că, înainte de a-şi încheia mandatul, va publica, împreună cu comisarul pentru Piaţă Internă, un document referitor la un posibil set de reglementări pentru realizarea unei pieţe digitale unice. Pe de altă parte, ea a spus că ar vrea să se creeze European Rights Registry, care să uşureze procesul de digitalizare al cărţilor, în sensul că acesta ar putea trata eventualele probleme referitoare la republicarea online a lucrărilor în cazul cărora nu se ştie cine deţine drepturile de autor.