Arbitrul pieței asigurătorilor (ASF) dă undă verde unei norme importante privind polița RCA, cea mai importantă noutate fiind decontarea directă. „Dacă eu am asigurare RCA și cineva îmi lovește mașina, eu pot să o repar pe polița mea, iar asigurătorul se va îndrepta asupra firmei șoferului vinovat. Este un sistem opțional și se plătește separat (o taxă suplimentară la momentul semnării poliței, o dată pe an)“, spune șeful Asociației Service-urilor (ASSAI), Cristian Muntean. Tarifele suplimentare sunt următoarele: 170 lei pentru autoturisme, 50 lei pentru motociclete, 240 lei pentru autoutilitare, 340 lei pentru autocare, 660 lei pentru autobuze urbane, 550 lei pentru tramvaie și troleibuze, 920 lei pentru camioane și 50 lei pentru remorci. „Din punctul meu de vedere, prețul este cam mare pentru persoanele fizice. Tariful mediu RCA în România este de 600 - 650 lei, iar taxa suplimentară înseamnă cam 25 - 28%. În alte state este de 10%“, punctează Muntean. A doua mare noutate în norma RCA este „revizia“ sistemului bonus-malus - pe scurt, cei care au un comportament bun în trafic și nu au accidente primesc un bonus, de până la 50% din tariful de referință. De notat că 95% dintre șoferii români se încadrează în această categorie. De cealaltă parte, cei indisciplinați vor plăti mai mult; mai exact, norma introduce și conceptul de asigurat cu risc ridicat, care produce accidente dese, cu daune ridicate. Bonus - păgubiții au dreptul să se adreseze oricărui service - „Înainte era un anumit monopol al firmelor de asigurări, căci service-urile cu care lucrau erau obligate să aducă piesele cele mai ieftine și, în final, tot clientul era afectat“. Muntean le recomandă însă unităților reparatoare să dea dovadă de responsabilitate - „Pentru acest drept câștigat a fost nevoie de foarte mult efort și-l putem pierde foarte ușor din cauza LĂCOMIEI. Service-urile care nu vor înțelege să aplice legea în interesul păgubitului RCA, cu respectarea prevederilor tehnice din manualul producătorului, și care vor face excese vor fi reclamate de mine personal, în fiecare lună, la RAR și ANPC, până când se vor retrage din business. Asigurătorii au pierdut tocmai din cauza lăcomiei. Nu îmi doresc ca și service-urile să ajungă în aceeași situație“.