Manualele şcolare sunt considerate bunuri de interes public, Ministerul Educaţiei Naţionale le achiziţionează din fonduri provenite de la bugetul de stat, are drepturile de publicare şi respectă termenele legale privind derularea etapelor licitaţiilor şcolare, se arată în proiectul adoptat miercuri în plenul Senatului, iniţiat de parlamentari social-democraţi, având ca obiect de reglementare regimul manualului şcolar de bază în învăţământul preuniversitar. Proiectul a fost adoptat cu 53 de voturi "pentru" şi 18 "împotrivă".
Textul proiectului de act normativ propune ca manualul şcolar să devină bun de interes public. "Întrucât eficientizarea demersului didactic şi creşterea calităţii actului educaţional din învăţământul preuniversitar se fac şi prin continuarea programului de modernizare a manualelor şcolare şi adaptarea acestora la realităţile informaţionale, este imperios necesar ca manualele să fie considerate bunuri de interes public. Ca bun de interes public, întrucât este destinat funcţionării unui serviciu public, în speţă, sistemul de educaţie, manualul şcolar este achiziţionat din fonduri provenite de la bugetul de stat respectând principiul eficienţei, în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime prin gestionarea resurselor existente", prevede proiectul.
În situaţia în care manualul devine bun de interes public, "MEN achiziţionează conţinutul/conceptul de la autori, iar manualul (ca manuscris, pldf şi în variantă digitală interactivă) intră în patrimoniul MEN, evitându-se, astfel, recurenţa ulterioară care vizează drepturile de autor", propune textul proiectului de lege.
Proiectul mai prevede ca MEN să finanţeze achiziţia de manuale şcolare şi să respecte termenele legale pentru derularea etapelor licitaţiilor. "În procesul asigurării manualelor şcolare noi, MEN trebuie să finanţeze achiziţia de manuale şcolare, respectând termenele legale pentru derularea etapelor licitaţiilor. Relevant este faptul că, în momentul de faţă, statul plăteşte, prin MEN, manualele şcolare, dar nu are şi drepturile de publicare, nefiind proprietarul manuscriselor sau al produselor informatice aferente. Acestea rămân ale editorilor. Prin urmare, orice modificare la manual se poate realiza doar cu acordul editorului. În acest context, licitaţiile de manuale şcolare noi sunt mult întârziate din cauza posibilităţii neîngrădite de contestare repetată a diferitelor etape în derularea procedurii. Atât timp cât manualele şcolare nu sunt considerate un bun de interes public, se riscă reiterarea anuală a aceleiaşi probleme", se precizează în textul iniţiat de parlamentarii PSD.
Proiectul a fost adoptat cu amendamente. "Pentru asigurarea calităţii manualelor şcolare, MEN organizează, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, evaluarea manuscriselor autorilor/coautorilor, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale", prevede unul din amendamente.
Un alt amendament arată că "MEN asigură manuale în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului şi tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficienţe. În cazul manualelor în limbile minorităţilor naţionale, varianta digitală interactivă devine obligatorie începând cu anul şcolar 2020-2021". Senatul este prima Cameră sesizată.