Noul Cod Fiscal, rechemat în service

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Impozite mai mari pentru clădiri cu uz comercial și mașini mici

Noul Cod Fiscal, rechemat în service

Economie 14 Iulie 2014 / 00:00 387 accesări

Proiectul noului Cod Fiscal a fost retras, în weekend, de Finanțe, la cererea premierului, pentru o nouă analiză înaintea intrării în dezbatere publică. Noul Cod prevede, printre altele, taxe mai mari pentru persoanele fizice care dețin clădiri cu altă destinație decât cea de locuință, egale cu cele plătite de firmele aflate în situații similare. De asemenea, proprietarii de mașini cu motoare sub 1,6 litri vor plăti taxe de 2,5 ori mai mari, iar cei cu mașini cu motoare peste 2 litri vor beneficia de o diminuare a impozitului anual. Nu în ultimul rând, Guvernul pasează primăriilor indexarea o dată la trei ani a taxelor locale și le dă posibilitatea de a le majora în fiecare an cu 50% (față de 20% în prezent). Primarii români se feresc însă de asemenea mișcări, cunoscându-ne mult mai bine decât cei de la centru situația financiară. În Constanța, spre exemplu, autoritățile locale n-au mai majorat impozitele de 14 ani, operând doar indexările cu inflația impuse de la București.

TAXE MAI MARI PE PROPRIETATE Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a retras, în weekend, proiectele Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală, la cererea premierului Victor Ponta, ele urmând să fie analizate de Guvern înainte de începerea dezbaterii publice. Noul Cod Fiscal prevede câteva schimbări majore și clar este necesară o analiză pertinentă. Spre exemplu, persoanele fizice care dețin clădiri cu o altă destinație decât cea de locuință vor plăti o taxă de până la 2% din valoarea impozabilă. Documentul stabileşte că românii care sunt taxați acum cu 0,1% din valoarea impozabilă a clădirii vor fi obligați să achite, pentru clădirile nerezidenţiale, un impozit cuprins între 0,25 şi 1,5% din valoarea calculată de către un evaluator autorizat sau de 2% din valoarea impozabilă, dacă nu există un raport de evaluare. Altfel spus, persoanele fizice vor fi taxate similar firmelor care deţin astfel de clădiri. Modificări sunt propuse şi la impozitul pe terenuri intravilane, unde suma de plată creşte proporţional cu rangul şi zona localităţii, ajungându-se la majorări de la 10.353 la 83.000 lei/hectar.

MOTOARE MICI, JALE MARE De asemenea, impozitul pentru mașinile cu motoare cu o capacitate sub 1.600 cmc va crește de două ori și jumătate. Spre exemplu, pentru un automobil cu motorizare de 1.200 - 1.400 cmc, proprietarii plătesc acum impozit de circa 50 lei; după intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal, taxa ar urca la 125 lei. Mai exact, impozitul va creşte de la 8 la 20 lei pentru fiecare 200 centimetri cubi în cazul autoturismelor cu motoare de până la 1.600 cmc inclusiv şi de la 18 la 30 lei/200 cmc pentru maşinile cu o capacitate cuprinsă între 1.601 şi 2.000 cmc inclusiv. Pentru vehiculele cu motoare de 2.001 - 2.600 cmc inclusiv, impozitul va coborî însă, de la 72 la 60 lei/200 cmc, scăderea continuând şi pentru maşini cu motoare mai mari. Nu în ultimul rând, cu majorări de impozite vor fi „ajutați“ proprietarii de maşini de marfă, motociclete, bărci cu motor și scutere de apă.

LIBERTATE PENTRU PRIMĂRII Totodată, impozitele şi taxele locale vor fi indexate în continuare o dată la trei ani, în funcţie de inflaţie, dar nu de către Guvern, ca în prezent, ci direct de primării, şi vor putea fi majorate în fiecare an cu până la 50%, comparativ cu nivelul maxim de 20% permis de normele actuale. Cele mai multe primării sunt însă reticente când vine vorba de pus biciul pe români, știind foarte bine că nivelul de trai nu este atât de vestic încât să justifice taxe uriașe. La Constanța, spre exemplu, autoritățile locale n-au majorat timp de 14 ani taxele, făcând doar indexările cu inflația impuse de la București.



12