Forma revizuită a noului Cod Rutier, care a stârnit atâtea controverse în toate spaţiile societăţii civile şi nu numai, este susţinută la nivel politic, potrivit declaraţiei de ieri a ministrului de Interne, Radu Stroe. El a declarat, la finalul unei şedinţe a liderilor PNL, că s-a optat, ca decizie politică, pentru promovarea noului Cod Rutier prin Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului. Acesta a menţionat că nu se vor mai face modificări în ceea ce priveşte forma proiectului, care a fost supus dezbaterii publice în două rânduri. Premierul Victor Ponta declara, luni, că, dacă ministrul de Interne, Radu Stroe, va avea până astăzi „o formă agreată“ a Codului Rutier, documentul va fi adoptat în şedinţa de Guvern, arătând că liberalul are mai multe întâlniri cu grupurile parlamentare pe această temă. Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, a declarat, ieri, că grupul PSD susţine adoptarea modificării Codului Rutier prin proiect de lege, nu prin Ordonanţă de Urgenţă, şi înăsprirea legislaţiei, până la confiscarea maşinii sau retragerea permisului în zonele cu accidente grave. „Grupul din care fac eu parte a avut discuţii aprinse pe această temă. Foarte mulţi dintre colegii mei sunt susţinătorii ideii ca proiectul de lege să fie dezbătut în Parlament“, a spus Valeriu Zgonea.
DEZBATERE Zgonea a adăugat că, la întâlnirea cu ministrul Radu Stroe, grupul PSD a pledat pentru un proiect de lege şi a atras atenţia că este susţinătorul „unor măsuri sancţionatorii în zonele care generează un dezechilibru în respectarea de către cetăţeni a legislaţiei rutiere, dar trebuie să fie luate în considerare şi veniturile pe care le au românii“. Zgonea a adăugat că şi el este pentru dezbatere în Parlament, la care trebuie să vină cei care susţin actuala legislaţie rutieră şi cei care doresc înăsprirea legislaţiei. „Ceea ce este important pentru noi este să nu mai avem vitezomani, să nu mai avem oameni care încalcă legea şi au impresia că sunt imuni, indiferent că sunt politicieni, oameni de afaceri sau simpli teribilişti. Sunt state europene şi de peste ocean în care se confiscă şi maşina. Sunt adeptul unor înăspriri în zonele care generează frecvent accidente grave în România care pun în pericol securitatea cetăţenilor români“, a adăugat Zgonea.
LEGE ASPRĂ Forma revizuită a proiectului de modificare a Codului Rutier prevede amenzi mai blânde decât cea iniţială, care a fost supusă dezbaterii publice la începutul lunii septembrie şi a stârnit numeroase critici. Astfel, cea mai mare amendă cuprinsă în noul proiect este de 9.600 de lei, în condiţiile în care, în vechea formă, sancţiunea contravenţională cea mai ridicată putea atinge suma de 16.000 de lei. La articolul dedicat claselor de sancţiuni, cele prevăzute la clasa a VI-a se situează acum între 51 şi 120 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă că un şofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 de lei. În forma iniţială a proiectului de act normativ, cea mai severă clasă de sancţiuni era între 125 şi 200 de puncte de amendă, respectiv o sumă maximă de 16.000 de lei. Sancţiuni mai blânde decât cele din prima formă a Ordonanţei sunt şi cele de suspendare a carnetului în cazul unor accidente rutiere grave. Astfel, conform noului proiect, suspendarea pemisului, după un accident rutier grav, ar urma să se facă pentru o perioadă de cel mult doi ani, faţă de cinci, cât stabilea documentul anterior. Unul dintre noile articole prevede că „suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule se dispune pentru o perioadă de doi ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane, dacă norma de circulaţie încălcată este: conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, conducerea unui autovehicul pe una dintre căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal, depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei admise pe sectorul de drum respectiv sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată”. În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancţiune în cazul provocării unui accident rutier grav prin încălcarea normelor enumerate mai sus era suspendarea permisului pentru cinci ani. Din noua formă a proiectului a fost eliminată şi sancţionarea cu amendă din clasa a VI-a plus suspendarea permisului pentru doi ani în cazul şoferilor care trec pe culoarea roşie a semaforului. Conform noului proiect, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului va fi sancţionată gradual, în funcţie de gravitatea consecinţelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la şase la opt puncte de amendă.