Nou-născuţii abandonaţi în maternităţi vor avea certificat de naştere după 30 de zile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Nou-născuţii abandonaţi în maternităţi vor avea certificat de naştere după 30 de zile

Social 09 Septembrie 2006 / 00:00 1011 accesări

Dispoziţiile Legii privind actele de stare civilă, promulgată la începutul lunii mai, au intrat în vigoare, ieri, modificările incluzînd prevederi noi privind înregistrarea nou-născuţilor abandonaţi, precum şi reducerea termenelor de soluţionare a actelor de stare civilă. Una dintre modificările şi completările aduse Legii 119/1996 cu privire la actele de stare civilă priveşte înregistrarea nou-născuţilor abandonaţi în maternităţi şi a celor găsiţi, fiind făcută astfel o corelare cu Legea 272/2004 privind protecţia drepturilor copilului (în vigoare de la 1 ianuarie 2005), care conţine şi prevederi similare. Conform noii legi, persoana care a găsit copilul este obligată să anunţe poliţia în termen de 24 de ore, nerespectarea termenului fiind sancţionată cu amendă. Obligaţia de a face demersurile pentru înregistrarea naşterii unui copil găsit ori abandonat revine Serviciului Public de Asistenţă Socială, în a cărei rază administrativ-teritorială a fost găsit acesta. În noua formă, actul de naştere al copilului găsit trebuie întocmit de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor în a cărui rază a fost găsit minorul, în 30 de zile de la data găsirii acestuia. Certificatul este emis pe baza unui proces-verbal întocmit de reprezentantul Serviciului Public de Asistenţă Socială, de poliţist şi de medic şi trebuie să conţină data, locul şi împrejurările în care a fost găsit copilul, sexul şi data presupusă a naşterii acestuia, stabilită de medic. În cazul copilului abandonat în maternitate, actul de naştere este emis la împlinirea termenului de 30 zile de la întocmirea procesului-verbal de constatare a părăsirii minorului, dacă în acest termen mama nu a fost identificată de poliţie. Dacă mama a fost găsită, certificatul de naştere este emis pe baza procesului-verbal, a certificatului medical constatator al naşterii, a dispoziţiei de plasament în regim de urgenţă şi a răspunsului poliţiei privind identitatea mamei.

O altă modificare adusă prin legea promulgată miercuri vizează reducerea, de la 60 la 30 zile, a termenului de soluţionare a cererilor de rectificare a actelor de stare civilă. Consemnarea în registrele de stare civilă române a actelor de stare civilă eliberate de autorităţile străine şi care nu conţin aceleaşi rubrici se efectuează în baza documentului original emis de autorităţile străine şi a altor acte doveditoare a datelor care trebuie înscrise. Totodată, anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civilă şi a menţiunilor înscrise în acestea pot fi făcute numai prin hotărîri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Instanţa trebuie sesizată de către persoana interesată, de structurile de stare civilă din cadrul Serviciilor de Evidenţă a Persoanelor ori de către Parchet, iar cererea este soluţionată de Judecătoria din zona de domiciliu, pe baza verificărilor făcute de serviciul de evidenţă a persoanelor şi a concluziilor procurorului.

Taguri articol


12