Oportunitatea ca firmele să-şi caseze maşinile vechi şi să apară printre destinatarii “Rabla”, alături de persoanele fizice, leasing-ul, autoutilitarele mici sau posibilitatea ca o persoană să cumpere mai multe maşini sînt noutăţile celei de-a treia etape a programului, care a început ieri. Astfel, potrivit mai multor acte normative intrate deja în vigoare, în program au fost introduse şi autoutilitarele uşoare, de pînă la 3,5 tone. O altă modificare este eliminarea condiţiei ca o persoană să nu poată cumpăra mai mult de o maşină prin programul “Rabla”. După mai multe consultări, necesare pentru a găsi o formulă care să nu treacă drept ajutor de stat, ministerul de resort a promovat un alt act normativ prin care 10.000 din totalul de 60.000 de maşini finanţate parţial de stat la cumpărare să fie destinate firmelor. ”Pe mine, ca ministru al Mediului, mă interesează să scot rablele de pe şosele. Nu mă deranjează să dau banii aceia, 3.800 de lei, firmelor”, spunea ministrul Nemirschi înainte de a propune măsura de introducere a firmelor între clienţii programului “Rabla”. Pe de altă parte, dacă pînă acum cumpărătorii erau obligaţi să dispună de resurse proprii pentru a achita restul din preţul total al maşinii dorite, începînd de ieri există varianta acoperirii costului din alte surse, precum leasing-ul. Nemirchi anunţase şi că intenţionează să introducă un sistem de vouchere care să fie folosit în program, pentru a simplifica procedurile de accesare a finanţării de la stat, însă ideea nu s-a materializat pînă la începerea celei de-a treia faze a programului, 1 septembrie. Numărul total de locuri în ediţia din 2009 a programului “Rabla” a fost crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Astfel, fondurile totale alocate pentru programul de înnoire a parcului auto în 2009 sînt de 228 de milioane de lei, conform ordonanţei de Guvern privind reluarea programului. O altă noutate a ediţiei 2009 este aceea că în program vor putea intra maşinile mai vechi de zece ani după ce, pînă în acest an, erau casate doar maşini de 12 ani vechime sau mai mult contra primei de la stat.
Mai puţin de 10.000 din cele aproape 28.000 de maşini disponibile în cea de-a doua fază a programului “Rabla” au fost vîndute, conform statisticilor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), instituţia prin care statul acordă finanţarea pentru cei ce cumpără maşini noi şi le casează pe cele vechi. Etapa a doua a programului “Rabla”, desfăşurată între 1 iunie şi 31 august, a pus la dispoziţie 27.936 de maşini, suma totală alocată de AFM în această fază fiind de 106.156.800 de lei. Pentru cea de-a treia fază, AFM a acceptat în program un număr de 128 de producători, importatori şi distribuitori de maşini.