SĂ FIE NEBUNIE! De ieri, comercianții care nu emit bonuri fiscale pot fi sancționați cu amenzi cuprinse între 10.000 și 15.000 lei, dar și cu suspendarea activității timp de 30 - 90 zile, potrivit OUG privind reducerea evaziunii fiscale, care a intrat în vigoare de la 1 martie. Totodată, clienții care nu primesc bon fiscal au dreptul de a pleca din unitate cu un produs/serviciu, fără să-l achite. Așadar, dezmorțiți-vă degetele și pregătiți-vă să dați bon fiscal chiar și pentru trei țigări la bucată, căci românul va face cu siguranță tot posibilul să vă enerveze. Și să nu credeți că doar posibilitatea de a lua ceva moca îl motivează. Însăși loteria fiscală e o motivație suficientă. Am văzut cu ochii mei cum oameni din cele mai diverse cercuri au început să strângă în punguțe de plastic bonurile fiscale, doar-doar s-or îmbogăți după extragerea de Paște. Și în plus, dacă inspectorii ANAF găsesc în firme sume care nu pot fi justificate, le confiscă și dau amenzi de 2.000 - 4.000 lei. Bonus, te fac și de râsul cartierului; la data suspendării, magazinul este sigilat, iar pe ușă va fi afișat un anunț cu următorul text - „Activitate suspendată de Antifraudă - ANAF pentru neemiterea bonurilor fiscale“! Bine că nu-l leagă pe patron de stâlp, în piața publică, să arunce lumea cu bonuri în el.
CRITICI DURE Mediul privat a criticat noile reguli, în numeroase rânduri, considerându-le neconstituționale. Patronii apreciază că actul normativ, aprobat fără dezbatere publică și în lipsa unei motivații serioase, nu face decât să creeze situații conflictuale. „Pe românește, măsura poate încuraja furtul din magazine. Unii clienți vor gândi așa - „Nu cer bonul, dacă nu mi l-a dat, ca să nu trebuiască să plătesc produsele astea! Până la urmă, legea e de partea mea!“. Este furt cu legea în mână“, spune vicepreședintele Patronatului IMM (PIMM) Constanța, Iuliana Constantin. Ea consideră că măsura Finanțelor este exagerată și nefuncțională - „Nu va duce la fiscalizarea economiei, ci la practici abuzive din partea cumpărătorilor. OUG creează o poziție de forță între comercianți și clienți, tensionând relația dintre ei“.