Cercetătorii ştiinţifici români se pot lăuda cu un studiu unic în lume! Ei au găsit o soluție pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, fără a-i pune în pericol pe sturionii sălbatici. Astfel, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Protecţia Mediului va prezenta, în perioada 11-15 aprilie, la Salonul de Invenţii de la Geneva 2018, o soluţie pentru îmbunătăţirea navigaţiei în condiţii de siguranţă pe Dunărea de Jos cu impact minim asupra mediului. Soluţia tehnică brevetată ca invenţie este rezultatul a şapte ani de cercetare in situ şi simulări numerice care au avut ca obiectiv principal eliminarea într-o măsură cât mai mare a impactului construcţiilor hidrotehnice destinate îmbunătăţirii activităţilor de navigaţie asupra traseelor de migraţiei a sturionilor, specii aflate pe care de dispariţie. Soluţia tehnică brevetată are în vedere rezolvarea problemei creşterii debitului pe Dunărea Veche în sezonul secetos în detrimentul Braţului Bala, astfel încât compensarea cu un debit suplimentar pe Dunărea Veche să îmbunătăţească condiţiile de navigaţie pe aceasta şi implicit să asigure un debit sporit de răcire a reactoarelor Centralei Nucleare de la Cernavodă, fără să pună în pericol rutele de migrare ale sturionilor.
Cercetătorii INCDPM au avut în vedere respectarea Convenţiei de la Aarhus cu privire la protejarea bazelor de date referitoare la sturionii marcaţi ultrasonic - parte din studiu - în scopul reducerii presiunii braconajului asupra acestor specii, cu respectarea în acelaşi timp a prevederilor convenţiei menţionate privind accesul publicului la rezultatele studiului ştiinţific efectuat.
Merită amintit și faptul că INCDPM derulează de mai bine de 7 ani unicul studiu ştiinţific cu date certe rezultate din activitatea de monitorizare in situ (din Marea Neagră până la Porţile de Fier) a speciilor de sturioni sălbatici din Dunăre. INCDPM din Bucureşti răspunde prin această soluţie preocupărilor Comisiei Europene şi a ONG-urilor de mediu privind păstrarea rutelor de migraţie ale sturionilor sălbatici din Dunăre în condiţiile creşterii capacităţii de transport fluvial a Dunării Vechi.