Codul Rutier al țării noastre se aliniază, treptat, practicilor europene! În condițiile în care numărul accidentelor rutiere soldate cu rănirea gravă a copiilor pare să crească în ultima perioadă, autoritățile au luat măsuri dure! Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a decis să îi sancționeze pe șoferii inconștienți, care pun în pericol viețile propriilor copii și ignoră recomandările legislației în vigoare: scaun special pentru micuții cu vârste de până la trei ani şi centură de siguranţă pentru cei de până la 12 ani, care trebuie să se afle pe bancheta din spate. Potrivit Codului Rutier, modificat şi completat printr-o ordonanţă publicată în „Monitorul Oficial“ (MO) pe 29 august, conducătorii auto care nu transportă copiii cu centură de siguranţă sau în dispozitive de fixare în scaune speciale omologate riscă să primească patru sau cinci puncte de amendă, adică între 360 și 450 de lei. Dacă este plătită pe loc, sancțiunea se reduce la jumătate. Și asta nu e tot! Conform ordonanței, șoferii vor fi sancționați cu trei puncte de penalizare. Noile prevederi vor intra în vigoare pe 29 septembrie.
MODIFICARE BINEVENITĂ Reprezentanții Poliției Rutiere spun că modificările sunt mai mult decât binevenite. „Aceste prevederi există de peste 12 ani, dar erau menționate în legislație doar cu titlu de recomandare. Șoferii nu erau obligați să-și pună copiii în centură sau în scaune speciale, iar dacă erau depistați în trafic, erau doar atenționați verbal că nu procedează corect. Și atât! Iar oamenii mergeau pe principiul „nu mi se întâmplă nimic, nu pot fi amendat”. Practic, polițistul nu avea pârghiile legale necesare pentru a lua măsuri. De acum înainte, însă, situația se va schimba radical”, a declarat șeful Biroului Accidente din cadrul Serviciului Poliției Rutiere (SPR) Constanța, insp. pp. George Munteanu. El a adăugat că au existat cazuri în care ceea ce ar fi putut fi o simplă tamponare s-a transformat într-un accident rutier cu victimă, deoarece copilul aflat la bordul unei mașini nu avea montată centura de siguranță. „Copilul stă în picioare, pe bancheta din spate, pentru că îi place să se uite pe geamul din față. La o simplă frânare, el este proiectat fie în schimbătorul de viteze, fie în parbriz”, a adăugat insp. pp. George Munteanu.
TRAGEDIE Cel mai recent caz ce demonstrează cât de importantă este cuplarea centurii de siguranță a fost înregistrat luni, pe Autostrada Soarelui, în zona municipiului Medgidia. Polițiștii spun că un șofer se deplasa la volanul unui autoturism pe A2, dinspre Constanța către București, în banda nr. 2. La un moment dat, acesta a trecut în banda nr. 1, fără să se asigure, și a lovit o mașină care circula regulamentar, proiectând-o într-un parapet și apoi într-un șanț de colectare a apei. O fetiță de șapte ani, aflată pe bancheta din spate, a fost aruncată din vehicul și a suferit răni extrem de grave. În pofida eforturilor depuse, medicii care au ajuns la locul tragediei nu au putut salva viața copilei.
EXCEPȚII Singura excepție de la regulă este reprezentată de șoferii autovehiculelor destinate transportului public de persoane, precum şi de taximetriști. „Copiii cu vârsta de peste trei ani, având o înălţime de până la 1,50 m, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă”, prevede noul act normativ. Mai mult, şoferii microbuzelor sau autobuzelor care au locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice. „Norma propusă instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducătorului auto care transportă persoane minore, acestea neavând reprezentarea necesară a pericolului la care se expun în situaţia implicării vehiculului într-un eveniment rutier. Modificările referitoare la minori sunt conforme cu directivele europene”, spun reprezentanţii MAI.