Începând de sâmbăta aceasta, apartamentele, garsonierele, casele, spaţiile comerciale sau de birouri nu se vor mai putea vinde sau închiria fără a avea un certificat energetic. Şi asta de la intrarea în vigoare a Legii 159/2013, care prevede că, la încheierea contractului de vânzare-cumpărare, proprietarul are obligaţia de a transmite certificatul, în original, noului proprietar. De asemenea, la data înregistrării contractului de vânzare-cumpărare, respectiv de închiriere, proprietarul are obligaţia să depună la organul fiscal competent o copie a certificatului, iar originalul va rămâne în posesia proprietarului. Certificatul energetic va face parte din cartea tehnică a clădirii. În caz contrar, contractele de vânzare-cumpărare sau închiriere sunt supuse nulităţii relative.
Până acum, certificatul de performanţă energetică trebuia afişat într-un loc accesibil şi vizibil publicului de toate clădirile cu suprafaţa utilă de peste 1.000 mp, aflate în proprietatea sau administrarea autorităţilor publice. Ei bine, de acum, obligativitatea afişării este instituită pentru toate clădirile cu o suprafaţă utilă de peste 500 metri pătraţi. „Este o zi importantă pentru piaţa imobiliară din România. Oricine va dori să vândă, să inchiriereze o clădire sau să recepţioneze una nouă va trebui mai intâi să contacteze auditorul energetic pentru emiterea certificatului, înainte să perfecteze contractul de vânzare-cumpărare, închiriere la notariat sau recepţia finală de la primărie. Judeţul Constanţa este pregătit din punctul acesta de vedere. Suntem 55 de auditori atestaţi de Ministerul Dezvoltării Regionale, iar 15 fac parte din filiala Constanţa a Asociaţiei Auditorilor Energetici din România”, afirmă ing. Tasenţe Constantin, auditor energetic gradul I pentru construcţii şi instalaţii, acreditat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, directorul general al EVALTAS.
Conform specialistului constănţean, preţul unui certificat energetic se stabileşte în funcţie de suprafaţa utilă a clădirii. „Ministerul Dezvoltării Regionale a recomandat acum câţiva ani tarife orientative, pe care piaţa le consideră cam mari. Piaţa ne-a reglat preţurile şi a trebuit să le scădem destul de mult. Tariful pe care-l percep eu pentru o garsonieră este între 150-250 lei, pentru un apartament de 2-4 camere - 300-400 de lei, pentru o casă sau vilă - 500-700 lei, iar pentru spaţiile comerciale, de birouri, industriale şi depozite, calculul se face în funcţie de suprafaţă şi costă între 0,2-0,3 euro/mp. Proprietarul trebuie să pună la dispoziţie următoarele acte: cartea tehnică a construcţiei şi releveul clădirii. În cazul în care această documentaţie de bază lipseşte, auditorul va executa un releveu al clădirii, în care va evidenţia toate elementele enumerate mai sus. Pentru a putea emite un certificat energetic, auditorul colectează şi prelucrează date şi informaţii, operaţiune ce presupune o vizită la clădirea ce urmează să fie certificată. Inspecţia include un tur al casei/apartamentului (inclusiv pod, subsol, casa scării, balcoane etc.), luarea de notiţe, studiul documentelor disponibile, evaluarea instalaţiilor clădirii, fotografierea elementelor importante, a eventualelor îmbunătăţiri realizate şi a oricăror detalii esenţiale necesare pentru efectuarea calculelor. Inspecţia durează, de la caz la caz, între o oră şi câteva ore, în funcţie de complexitatea elementelor inspectate (anvelopa clădirii, pereţi, tavan, planţeu peste subsol, instalaţii etc)”, afirmă Constantin.